onsdag 13 oktober 2010

"Fyrvaktaren" av Camilla Läckberg

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 358
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Fjällbackaserien 7
Utgivningsår: (första) 2009 (min) 2009
Förlag: FORUM






Baksidetext
Det är en ljus försommarnatt. En kvinna kastar sig in i sin bil, händerna på ratten är blodiga. Med sin lille son i baksätet flyr hon mot den enda trygga plats hon vet: Ön Gråskär utanför Fjällbacka.

Ett par dygn senare mördas en man i sin lägenhet. Han var kommunens nyanställde ekonomichef, som efter många år återvänt till sin barndoms Fjällbacka. En skötsam och omtyckt person. Men när polisen i Tanumshede börjar kartlägga hans liv kommer de en rad hemligheter på spåren.

Det visar sig att mannen besökte Gråskär innan han dog. I folkmun kallas ön Gastholmen och har alltid omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda aldrig lämnar den och att de har något att berätta för de levande.

Min kommentar
Ännu en traditionell Läckberg-deckare. Inte för att jag har något emot det, utan det känns bekant och precis som hemma. Man kan lista ut det mesta ganska tidigt, men spänningen finns kvar ändå. Som vanligt hoppar man mellan då och nu, men det blir aldrig rörigt fast det är många historier som vävs samman. I den här boken var det ändå lite annorlunda... Mycket fokus på huvudkaraktärernas privatliv också och trots att osedvanligt mycket elände händer samma människor, hela tiden, så blir det inte för mycket. Jag gillar Läckberg. När kommer nästa bok?

Jag ger boken en fyra.


Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar