torsdag 18 maj 2017

Hett i hyllan #92

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Juklappsbok 2013 + en skulle man kunna säga den här veckan.
Hösten 2013 läste jag den första delen i Thomas Eriksons serie om Alex King, kort därefter köpte jag andra delen, som det dröjde två år innan jag läste. Innan dess hade jag alltså fått Vanmakt i julklapp och en vecka efter det köpt mig Vedergällning för julklappspengar. Och så har de stått där i hyllan och sett ledsna ut.

Jag förstår egentligen inte hur det blir så här. Detta handlar ju om fortsättningen på en serie som jag verkligen har gillat, en bok fick 4 i betyg, den andra 4,5. I år har jag tagit med de här två böckerna i min Finish That Series-utmaning så nu ska de banne mig bli lästa.

Serien handlar alltså om Alex King. Han är inte polis, utan beteendevetare, men han hjälper polisen med profilering. Skulle man väl kunna kalla det. Det som gör de här böckerna intressanta är just den beteendevetenskapliga synvinkeln. Thomas Erikson själv är nämligen beteendevetare.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Ibland förstår man liksom inte varför en bok blev stående! Den här serien har jag ju läst och verkligen gillat.

    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/05/18/hett-i-hyllan-45/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de två första böckerna var ju väldigt bra så det är mycket märkligt att dessa har blivit stående. Fattar inte.

      Radera
  2. Den serien tycker jag också om och tror jag faktiskt bara har den sista delen kvar att läsa. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-92.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra serie och de här två ska bli lästa i år :)

      Radera
  3. Det är lite konstigt att man inte vill läsa fortsättningen bums fastän man gillat första boken. Jag har fortfarande inte läst sista boken om Maj fastän jag tyckt om de första två böckerna. Här kommer min heting. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/05/18/hett-i-hyllan-23/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viljan är nog inget problem, men det kommer ju en massa nya böcker hela tiden :)

      Radera
  4. En serie jag inte har vetat om, men verkar bra, här kommer min

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-vecka-20.html

    SvaraRadera
  5. Här kommer mitt https://eggetbok.blogspot.se/2017/05/hett-i-hyllan-15.html
    Dina två har jag också i hyllan plus Illdåd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Illdåd har jag läst i alla fall och den var till och med bättre än Bländverk.

      Radera