tisdag 26 september 2017

Veckans topplista: Psykologiska thrillers

Tisdag igen. Veckans värsta dag, men något som gör den lite roligare är Veckans topplista som Johannas deckarhörna startat upp.

Veckans tema: Psykologiska thriller

Min favoritgenre. Eller ja, en av dem. Tyvärr så tycker jag inte att böckerna lever upp till det epitetet speciellt ofta. Här är i alla fall fem jag har gillat. De är inte i något slags ordning. Inte ens alfabetisk.

1. Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson
2. Jag lät dig gå av Claire Mackintosh
3. Gone girl av Gillian Flynn
4. Jag vet var du bor av Claire Kendal
5. Gården av Tom Rob Smith

37 kommentarer:

  1. Det var betydligt svårare än jag trodde det skulle vara!
    Jag vet var du bor har jag inte läst, men de andra har jag ju läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genren psykologisk thriller är ju inte helt lätt att bestämma.

      Radera
  2. Jag vet var du bor tog jag också med, den tänkte jag direkt på och även Clarie Mackintosh fast den senaste boken sen var det lite klurigare om vilka som skulle vara med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kom på tre stycken direkt, sedan blev det lite värre :)

      Radera
  3. Hmm... Gjorde ingen lista denna veckan, då jag tyckte att denna genre läser jag ju inte. Men ser här att jag faktiskt läst både Flynn och Mackintosh... Kul att se din lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar lite som att psykologisk thriller betyder lite olika för olika personer :)

      Radera
  4. Har bara läst Gone Girl, som är riktigt bra, men är Mackintoshs böcker är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mackintoshs nya vill jag väldigt gärna läsa.

      Radera
  5. Gården hade jag glömt bort att jag ville läsa, tack för påminnelsen. Och apropå den kommer jag att tänka på en film i samma genre som jag sett som också finns som bok, Tom at the farm. Filmen var riktigt obehaglig, och jag gissar att boken är det också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gården tyckte jag väldigt mycket om. Tom at the farm har jag aldrig hört talas om.

      Radera
  6. Gone girl hade jag också med på min. :) Jättekul att läsa andras topplistor!

    SvaraRadera
  7. Gården är den enda jag inte läst men den är jag sugen på.

    SvaraRadera
  8. Jag lät dig gå och Gone girl är två jättebra böcker.

    SvaraRadera
  9. känner bara till Gone girl. det har inte blivit så många thrillers och deckare lästa på senare tid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt glad i psykologiska thrillers, men jag tycker det är svårt att hitta dem.

      Radera
  10. Gone girl är ju en "page-turner" men jag tyckte det var väl mkt tv/film-manus över storyn. Och film blev det förstås

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var lite för lång och jag tyckte den var lite för uppenbar, men vägen till slutet var ändå spännande :)

      Radera
  11. Gården är jag sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  12. En hel massa Krypande spänning på din lista :)

    SvaraRadera
  13. Gården och Gone Girl har jag läst, gillade. ;)

    SvaraRadera
  14. 2 och 3 har jag läst, de andra vill jag läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker de är ungefär lika bra allihop :)

      Radera
  15. Gården och Djävulen hjälpte mig vill jag läsa :) De andra har jag läst och gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Djävulen hjälpte mig var ruskigt bra :)

      Radera
  16. Jag lät dig gå har jag ju faktiskt också läst. Fast jag tyckte att jag inte läst några psykologiska thrillers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte en alltför lätt genre att kategorisera, men när det blir rätt så blir det väldigt bra :)

      Radera
  17. Jag lät dig gå och Gone girl är två favoriter. Båda var så otroligt oväntade när de vänder mitt i boken och jag blev helt tagen på sängen. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lät dig gå blev jag lite överraskad av, men Gone girl upplevde jag som väldigt uppenbar. Vilket inte alls gjorde någonting :)

      Radera
  18. Gården måste jag läsa snart, den står och samlar damm.

    SvaraRadera
  19. Jag gjorde en lista jag med :-) Ämnet är lite löst tolkat. Funderade länge på Gillian Flynns Sharp Objects (Gone Girl har jag inte läst), men det fick ändå bli en finlandssvensk som blev den femte.
    https://kattslavenkoko.wordpress.com/2017/09/29/krypande-spanning/

    SvaraRadera