söndag 24 september 2017

Smakebit på søndag: Den gränslöse

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit en bedrövlig vecka och mitt mål har varit att bara härda ut. Jag lyckades och hela helgen har jag bara tagit det lugnt så förhoppningsvis har jag lyckats att återhämta mig.

Eftersom jag läst klart septemberplaneringen så blir det lite oplanerad läsning och då valde jag Den gränslöse av Jussi Adler -Olsen, sjätte delen i serien om Avdelning Q. Jag hoppas verkligen den är riktigt spännande. Det behöver jag.

Min smakebit är från sida 60.
Frukostbordet vid fönstret ut mot hamnområdet var dukat för tre personer och Rose satt redan där djupt försjunken i tankar, med blicken fäst på en avlägsen och obestämd punkt långt ute till havs.
     "Godmorgon", försökte Assad modigt. "Ja, du är ju faktiskt vit i ansiktet på ett lite mer babyaktigt sätt idag, Rose. Då går det i alla fall framåt, som kamelen sa till dromedaren när den klagade på att ryttaren piskade den."
     Rose skakade på huvudet och sköt tallriken ifrån sig.
     "Ska jag gå till apoteket åt dig?" frågade Assad sedan.
     Fortfarande dessa huvudskakningar.

28 kommentarer:

  1. tack för smakbiten! hoppas det blir spännande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inte något alls läst igår, men jag hoppas att den blir spännande när jag läser på bussen i dag :)

      Radera
  2. Så fort jag ser någon som skriver om denna serie, blir jag påmind om att jag måste ta tag i den och fortsätta läsa böckerna då jag bara har läst den första :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett evigt problem med de där serierna :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Ska läsa den så småningom. :)

    SvaraRadera
  4. Jeg har de to siste bøkene til Jussi-Adler Olsen liggende her og har ikke fått begynt på dem. Det er bare fordi det er så mange andre bøker jeg skulle lest først :-)
    Jeg håper du får en veldig fin søndag sammen med Den grenseløse. Det hørtes ut som du kunne trenge en god dag og en god pause <3 Stor klem og god søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr fick jag ingen tid alls till Den gränslöse igår, det dök upp en del andra oförutsedda problem som tog allt fokus. Men jag hoppas det lättar nu :)

      Radera
  5. Har inte läst något av honom och det är säkert en miss. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ja, du får ta och läsa den första boken i alla fall :)

      Radera
  6. Har inte läst något av denna författare ännu. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Har ännu inte läst något av den här författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. En av Adler-Olsens som jag ännu inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker hinna ifatt i serier så det blir lite spridda skurar :)

      Radera
  9. Det här är en av mina favoritserier och den här tyckte jag mycket om. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag får läst mer nu i veckan, men det ser inte lovande ut.

      Radera
  10. Det brukar ju vara humor i alla fall i hans böcker. Hoppas nästa vecka blir bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte nog att humorn var bäst i första boken, kanske för att jag var beredd sedan, men de brukar i alla fall vara helt okej läsning :) Tack, det hoppas jag också :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Verkar ju i varje fall som spännande böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tidigare böckerna har varit hyfsat spännande i alla fall.

      Radera
  12. Nå, så önskar jag då att den förfärliga veckan tar slut och inte kommer tillbaka!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte läst något av honom. Hoppas veckan som kommer blir bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra böcker i den här serien. Tack!

      Radera
  14. Har inte läst något av Adler - Olsen, trots att jag har en i hyllan. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ganska mycket om de här böckerna, även om jag nog gillade den första allra mest :)

      Radera