måndag 25 september 2017

Film: The Founder (2016)

Titel: The Founder
Originaltitel: The Founder
Genre: Drama
Regissör: John Lee Hancock
Manus: Robert D Siegel
Skådespelare: Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Linda Cardellini, Laura Dern
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på C More 27 augusti 2017





Handling
Den misslyckade 52-åriga försäljaren Ray Kroc säljer smoothie-blandare till bröderna McDonalds och övertygar dem till sist att starta franchise. Ray kämpar mot bröderna och tar kontroll över företaget och skapar ett globalt imperium.

Min kommentar
Den här filmen blev jag lite nyfiken på när jag såg någon trailer för evigheter sedan, men inte tillräckligt för att köpa den. När den väldigt lägligt dök upp på C More så tvekade jag inte länge.

Det känns som att det var evigheter sedan jag såg Michael Keaton i någon film (det var det inte, det är bara ett halvår sedan). Han är precis lika bra som han brukar och jag gillar honom, trots att detta nog kan vara en av de mest osympatiska roller han har gjort. Han är så bra att han fullständigt tar över filmen (vilket ju inte gör något, det är ju ändå honom det handlar om) och trots att jag gillar personen Michael Keaton så tycker jag hjärtligt illa om hans roll. Det är bra gjort.

Jag får lite känslan att det är meningen att man ska "heja" på Kroc och att man ska tycka att bröderna McDonalds är bakåtsträvare som står i vägen för den amerikanska drömmen. Någon annans dröm, märk väl. Jag kan omöjligt köpa det budskapet. Och då är väl ändå historien förskönad, det brukar ju vara så. Det är svårt att se Kroc som en ambitiös entreprenör, i mina ögon är han bara girig och samvetslös.

Det hade varit intressant att få veta vad McDonalds tyckte om den här filmen och jag undrar hur sann (den påstås vara den sanna berättelsen) den egentligen är. Och hur bågarna blev ett M. Och var Ronald McDonald kom ifrån.

Filmen är bra, intressant och tankeväckande. Den innehåller en del moraliska frågor. Personligen hade jag nog uppskattat filmen mer om den hade haft vinklingen att Kroc var en crook (kan det verkligen vara en slump att det låter nästan likadant?) och jag kommer nog aldrig mer att vilja äta på McDonalds. Vilket i sanningens namn inte känns som någon stor uppoffring.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 294 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 59 879 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Hm, den här filmen hade gått mig spårlöst förbi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se den, om du har C More eller någon annan streamingtjänst, men äga den behöver man nog inte :)

      Radera
  2. Den hade gått mig helt förbi också. Tycker också att Keaton är en väldigt bra skådespelare. Det har jag tyckt sedan Beetlejuice. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beetlejuice :) Vilken nostalgi! The Founder är en bra film, men jag kan inte riktigt förstå vad den vill förmedla.

      Radera