måndag 25 september 2017

Tematrio - Starka känslor

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre böcker som innehåller och/eller väcker starka känslor hos dig!

Två böcker poppade upp i huvudet med en gång, men jag behövde inte vänta så länge på den tredje heller. Det de alla har gemensamt är full pott i betygssystemet.

1. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer är något så ovanligt som en bok som fokuserar på brottets utövare, dennes familj och hur det påverkar dem. Jag blev helt golvad.

2. Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson kan man nog kalla för något slags dramatisering av det kända Bobby-fallet 2006. Mitt första möte med författaren. Resten är historia.

3. Barn 44 av Tom Rob Smith fick mig att känna i stort sett alla känslor en människa kan känna. Förhållandena i Sovjetunionen på 1930- och 1950-talet framkallar en hel del känslostormar.

28 kommentarer:

  1. När hundarna kommer är väldigt bra. de andra båda har jag inte läst

    SvaraRadera
  2. När hundarna kommer gillar jag också. Mycket stark läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så annorlunda mot vad man brukar läsa, perspektivet alltså.

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av dina men Barn 44 har jag funderat på

    SvaraRadera
  4. När hundarna kommer är en väldigt stark bok

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon av böckerna, men blir väldigt nyfiken på När hundarna kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut att du ska läsa den.

      Radera
  6. Barn 44 är den enda jag läst av böckerna i din trio. Edvardsson är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattias Edvardsson har ju blivit en ny favorit för mig och jag rekommenderar allt han skriver :)

      Radera
  7. Schiefauer låter jättespännande!

    SvaraRadera
  8. "När hundarna kommer" ligger på mitt nattduksbord sedan åtminstone ett år tillbaka. Jag klarar bara inte av att läsa den. Det bär mig emot, trots att jag hört folk ösa lovord över den. Verkar alldeles för hemsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är upprörande och deprimerande, men jag känner det som att boken är så viktig att alla borde läsa den.

      Radera
  9. Barn 44 är mycket bra, otäck historia. När hundarna kommer har jag tänkt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn 44 överraskade mig totalt, jag trodde jag skulle läsa en deckare och så blev det en så stark bok.

      Radera
  10. Vet inte om jag skulle klara boken om Bobby, så fruktansvärd händelse. Övriga har jag faktiskt inte läst, men de ligger på läslistan sedan länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte spekulativ på något sätt, även om den spekulerar om vad som kanske hände. Men visst, den var jättejobbig att läsa.

      Radera
  11. Har inte läst någon av dina böcker. Den första och tredje är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  12. Barn 44 har jag läst, var bra! :)

    SvaraRadera
  13. Barn 44 är en sån bok jag så länge gärna velat läsa. Nån gång får man väl se till att det blir gjort oxå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så otroligt många böcker man känner så för att det förmodligen inte hade hjälpt ens om man hade läst dygnet runt.

      Radera