lördag 23 september 2017

Kommande böcker oktober 2017

Efter att fullkomligt ha drunknat i spännande boksläpp i ett par månader så verkar det ha lugnat ner sig något. Och så försökte jag faktiskt att vara lite mer restriktiv i min nyfikenhet.

Bödelskyssen av Mons Kallentoft
Genre: Kriminalroman
Serie: Malin Fors (11)
Antal sidor: 342
Utgivningsdatum: 2017-10-11
Förlag: Bokförlaget Forum

Från Bokus
Malin är tillbaka i Linköping efter en uppslitande tid som sambandsofficer i metropolen Bangkok. Hon har lyckats hålla sig nykter, men är rastlös och behöver ett komplicerat fall för att hålla begäret efter alkohol stången.

Så kapas ett plan på Linköpings flygplats och Malin och hennes kollegor kastas in i det största gisslandramat i Sveriges historia. Över fyrtio män, kvinnor och barn hotas till livet av kaparen som har tagit sig rätten att bestämma över andras liv och död. Men kan några få liv offras för att rädda många?

Kapningen blir en tragisk händelse som får efterverkningar under lång tid framöver. När sommaren når sin kulmen exploderar Linköping i ett grymmare våld än staden någonsin skådat. Malin måste försöka stoppa en mördare som hela tiden hotar att slå till igen, och som ständigt ligger steget före.


Elfte delen om Malin Fors... Jag har bara läst fem och så har jag fem olästa. Kanske dags att ta tag i den här serien igen.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Det tyska huset av Arnaldur Indriðason
Genre: Kriminalroman
Serie: Flovent och Thorson (1)
Antal sidor: 340
Utgivningsdatum: 2017-10-19
Förlag: Norstedts

Från Bokus
En handelsresande har hittats mördad i en liten lägenhet i Reykjavik, skjuten i huvudet med pistol. Polisen drar snabbt slutsatsen att det rör sig om en förövare bland de många amerikanska soldater som staden kryllar av den här sommaren 1941. Soldaterna är strategiskt placerade på Island för att säkra det nordamerikanska luftrummet. De ställer också till med en hel del besvär, särskilt de som skaffar sig en isländsk fästmö under vistelsen. Mordfallet hamnar på isländske kriminalinspektören Konrad Flovents bord och eftersom han är den ende kriminalinspektören i Reykjavik tvingas han begära hjälp utifrån. Han träffar en ung kanadensare av isländsk härkomst, Thorson, som är helt oerfaren när det gäller mordutredningar, men som talar både engelska och isländska. Tillsammans ger de sig ut på jakt efter mördaren.

En ny serie av min isländske favoritförfattare. Den är ju ett måste.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Begynnelse av Dan Brown
Genre: Kriminalroman
Serie: Robert Langdon (5)
Antal sidor: 512
Utgivningsdatum: 2017-10-30
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Från Bokus
Robert Langdon, professor i religiös symbolik vid Harvard, anländer till Guggenheimmuseet i Bilbao för att närvara vid avslöjandet av en upptäckt som enligt inbjudan kommer att "förändra vetenskapen för alltid". Edmond Kirsch, en fyrtioårig miljardär som blivit världskänd för sina hypermoderna tekniska uppfinningar och djärva förutsägelser, var en gång Langdons student. Nu hävdar han att han funnit svaret på två av mänsklighetens mest omdebatterade frågor.

När den spektakulära presentationen inleds inser Langdon att han och de hundratals andra gästerna står inför ett avslöjande som är långt mer kontroversiellt än de kunnat ana. Men plötsligt exploderar den välorkestrerade kvällen i kaos. Tillsammans med museets eleganta chef Ambra Vidal finner Langdon sig vara måltavla för en okänd fiende som inte skyr några medel för att förhindra att Kirschs banbrytande upptäckt når dagens ljus. Tillsammans flyr Langdon och Vidal mot Barcelona för att knäcka det kryptiska lösenordet som skyddar Kirschs hemlighet innan det är för sent. Under den dramatiska jakten tvingas Langdon navigera bland mystiska koder, nedtystade historiska fakta och religiös extremism.


Det finns egentligen mycket att säga om Robert Langdon och allt är inte positivt, men ja, jag måste fortsätta läsa.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Tysta rop av Angela Marsons
Genre: Kriminalroman
Serie: Kim Stone (1)
Antal sidor: 300
Utgivningsdatum: 2017-10-05
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
Runt en grav i skogen står fem personer samlade. Graven är grund och liten. De har alla hjälpt till att gräva, och en grop stor nog att passa en vuxen hade varit mycket mer tidskrävande...

Många år senare hittas en kvinna strypt. Hon är det första offret i en rad av brutala mordfall. Snart återfinns mänskliga benrester i marken utanför ett före detta barnhem. Vilka förfärliga hemligheter ligger fördolda i det gamla huset och hur hänger de ihop med morden?

Kriminalkommissarie Kim Stone inser snart att den hon jagar är en mördare vars dödande pågått under decennier - en gärningsman som måste stoppas innan fler lik påträffas. För att sätta fast mördaren måste Stone konfrontera sina egna inre demoner, men klarar hon det innan det är för sent?


Första delen i en ny brittisk serie. Det är svårt att motstå.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Svallvågor av Amanda Jennings
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 300
Utgivningsdatum: 2017-10-12
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
Tjugoåttaåriga Bella har återvänt till barndomshemmet för att begrava sin mamma. Hennes pappa är förvirrad och förtvivlad och antyder gång på gång att han har något viktigt att berätta för Bella. Men han förmår sig inte göra det. Dagen efter begravningen hittar hon honom död med ett avskedsbrev - ett brev som raserar Bellas liv totalt. Det visar sig att hennes barndom rymmer fruktansvärda hemligheter, svek och ett tjugofem år gammalt mysterium.

Bella lämnar sin dominerande och överbeskyddande man utan förklaring och tömmer deras gemensamma bankkonto. Ensam beger hon sig till Cornwall för att förstå vem hon är, vilka hennes föräldrar egentligen var och för att få svar på alla de frågor som sköljer över henne.


Låter onekligen intressant.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Värd att döda av Peter Swanson
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-10-12
Förlag: Southside Stories

Från Bokus
På ett nattflyg från London till Boston träffar Ted Severson den vackra och mystiska Lily Kintner. För att få tiden att gå dricker de två främlingarna martini och leker en lek som går ut på att de avslöjar hemligheter för varandra. Leken tar dock en allvarlig vändning när Ted, halvt på allvar och halvt på skämt, säger att han vill döda sin fru, och Lily erbjuder sig att hjälpa till. Tillbaka i Boston håller de kontakten och fortsätter smida planer på hur Ted kan ta sig ur sitt olyckliga äktenskap. Men vad Ted inte vet är att Lily döljer ett mörkt förflutet. Snart är de indragna i en fartfylld katt och råtta-lek där det är omöjligt att veta vem som är förövare och vem som är offer.

En helt okänd författare för mig, men det här låter värt att kolla upp.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Tyst väntan av Liz Nugent
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 384
Utgivningsdatum: 2017-10-18
Förlag: Modernista

Från Bokus
Lydia Fitzsimons bor i det perfekta huset med sin make, den framgångsrike advokaten Andrew, och deras son Laurence. Det är egentligen bara en enda sak hon längtar efter för att hennes liv ska bli riktigt fulländat. Men det sista hon förväntar sig är att denna strävan ska leda till en annan kvinnas död...

Familjen går in i en negativ spiral. Lydia gör allt för att skydda sin oskyldige son och deras sociala ställning, medan Andrew håller på att bryta samman. Snart visar det sig att Laurence inte är så naiv som Lydia tror och att hans intresse för den mördade Annie Doyle och hennes familj kan innebära slutet för hans egen.


Läskiga hus på omslaget verkar modernt. Och ja, det funkar ju. Jag känner mig väldigt lockad av denna.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



En förrädare i familjen av Nicholas Searle
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 320
Utgivningsdatum: 2017-10-18
Förlag: Louise Bäckelin Förlag

Från Bokus
Francis ONeill är tränad i att döda för ett högre syfte. Han är terrorist. Bridget är hans lojala fru som förväntas stå vid hans sida. Och hon har lärt sig att inte önska för mycket. Men en dag ser Bridget en möjlighet att skapa sig ett nytt liv. Ett liv utan våld, utan hemligheter och utan nattliga påringningar från främmande personer. Ett liv utan sin man. Men hon kommer att inse att friheten har ett högt pris.

En förrädare i familjen är en chockerande historia om att bli förrådd av den som står en närmast. Men kanske kan det som ser ut att vara det värsta tänkbara sveket ibland visa sig vara den enda räddningen?


Jag har inte läst hans förra bok som, men det har ju inte med något alls att göra.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Zonen vi ärvde av Fruktan
Genre: Science fiction
Serie: -
Antal sidor: 240
Utgivningsdatum: 2017-10-02
Förlag: Fria ligan

Från Bokus
Sverige har gått under. Livet är hårt.

En värld infekterad av röta breder ut sig framför dig. Du vill inte gå ut i den okända Zonen, men du har inget val. Det är din enda chans. Överlever du i spillrorna?

Rör dig ut i Zonen. Överlevarna har gömt sig i bunkrarna, men tvingas ut i det okända när matförråden sinar. Mutanterna roffar åt sig krubb där de kan, medvetna om att det handlar om att äta eller ätas. Maskinvarelsernas kugghjul börjar snurra av egen kraft, de bryter sig loss från sin programmering och tar sina första, gnisslande steg. Men vad händer när alla möts i Zonen?

Zonen vi ärvde är en novellsamling som tar dig till Stockholm efter den stora katastrofen. Här finns de som överlevt, de som muterats och de som skapats av människor. Gör dig redo att möta deprimerade robotsälar i IKEA-kassar, ettriga gnagare, bitska gräsklippare och varelser som vill slita dig i stycken.


Ja! Något slags fortsättning på Stockholms undergång!

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Det goda folket av Hannah Kent
Genre: Drama
Serie: -
Antal sidor: 416
Utgivningsdatum: 2017-10-05
Förlag: Modernista

Från Bokus
Nóra Leahy har förlorat både sin dotter och sin make, och måste nu bära ansvaret för sitt fyraåriga barnbarn Micheál. Pojken kan varken gå eller tala, och Nóra, orolig för skvaller, har hållit honom gömd från folket i dalen - människor som skulle se hans handikapp som ett bevis på mörka krafter.

Eftersom hon inte klarar av att ta hand om pojken på egen hand anlitar hon Mary, en fjortonårig tjänsteflicka som snart hör hur det viskas i trakten om den ondskefulla varelse som drar sorg över änkans hem. Ensamma och insnärjda i rykten beslutar Nóra och Mary att söka upp den enda person i dalen som skulle kunna hjälpa Micheál. Det sägs att Nance Roche besitter kunskapen. Att hon kommunicerar med Dem, Det goda folket. Och att hon är den enda som kan få dem att lämna tillbaka sådana som de tagit...


Jag litar på alla som hyllade hennes förra bok. Som jag fortfarande inte har läst.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Equilibrium av Anna Jakobsson Lund
Genre: Fantasy
Serie: -
Antal sidor: 459
Utgivningsdatum: 2017-10-05
Förlag: Annorlunda Förlag

Från Bokus
Equilibrium är berättelsen om Ari, som tvingas fly till rövarstaden Porto du Luando och söka skydd bland smugglare, nickelskojare och illusionister. Det är en roman om identitet och kön, vänskap och magi.

Nej, men... redan? Jag som inte har läst klart Systemet än.



Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



De sista vännerna av Jane Gardam
Genre: Drama
Serie: Edward & Betty (3)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-10-28
Förlag: Weyler Förlag

Från Bokus
den tredje och avslutande delen av trilogin om imperiets barn skildrar Jane Gardam advokaten Terry Veneerings liv och hans mycket laddade förhållande till kollegan och konkurrenten Sir Edward Feathers, vars hustru Betty alltid varit föremålet för de bådas åtrå. Och precis som de båda andra har Veneering haft en mycket komplicerad barndom vars sår ingen så framgångsrik karriär som affärsjurist kan läka.

Jag vet inte vad det är som lockar mig med den här serien, men något är det.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Asätarna i Kungsträdgården av Magnus Jonsson
Genre: Kriminalroman
Serie: Hatet (2)
Antal sidor: 352
Utgivningsdatum: 2017-10-20
Förlag: Modernista

Från Bokus
En eftermiddag i november utsätts SEB i Kungsträdgården för ett våldsamt angrepp. Krypskyttar beskjuter bankentrén och dödar flera av de anställda. Kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson tillkallas. De misstänker att beväpnade terrorister för första gången slagit till i Sverige. Men trots en massiv insats slinker förövarna igenom polisens nät och verkar ha lämnat landet.

Under utredningen framkommer det att samtliga offer arbetade på samma avdelning på banken. Men varför blev de dödade och av vem? Polisen anlitar den unga KTH-doktoranden, krypteringsexperten och tidigare AFA-medlemmen Linn Ståhl för att analysera offrens datorer. Det visar sig att det är många som haft något att dölja. Linn inser att de högerextremister som tidigare angripit henne kan vara inblandade igen, och genomför en egen parallellutredning för att få svar på sina misstankar. Ju mer hon gräver, desto tydligare blir det att hennes gamla fiender är tillbaka. Och att de är ute efter henne...


Jag är fortfarande svag för ord som krypteringsexpert...

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Tycker det är många spännande boksläpp i oktober också 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många, men inte lika många som i augusti och september :)

      Radera
  2. Värd att döda är jag riktigt nyfiken på! :)

    SvaraRadera
  3. Aha - Malin Fors tillbaka i Linköping! Ja, men då måste jag kanske läsa Kallentofts bok trots allt. Gillade inte alls när Malin var i Bangkok och kände mig klar med serien då, men man kan ju ändra sig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara läst årstidsböckerna, tror jag, men det står en hel del oläst i hyllan. Får ta tag i den här serien snart igen, känner jag.

      Radera
  4. Begynnelse och Equilibrium längtar jag efter! Hade ingen aning om att en ny bok av Fruktan var på väg men det gjorde mig väldigt glad :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju fortfarande inte läst klart Systemet, men jag vet redan nu att jag vill läsa Equilibrium också :) Jag blev så glad när jag hittade Zonen vi ärvde bland kommande böcker :)

      Radera
  5. Jag hittade ett gäng jag också (inlägget kommer imorgon måndag). Kallentoft har jag lagt ner. Jag fick för svårt för Malin. Antingen var hon full eller bitter. Men då och då kan jag känna att jag ändå skulle vilja se vad som händer med henne. Av de övriga här lockas jag mest av Indridasons bok och Asätarna i Kungsträdgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Malin-serien på länge nu, men jag brukar ha svårt att släppa serier och jag har köpt på mig x antal som står redo i hyllan. Jag gissar att jag kommer att fortsätta läsa :) Men jag håller med om att Malin inte är lätt att tycka om.

      Radera
  6. Många spännande böcker i oktober, särskilt Svallvågor och Värd att döda. Jag blev litet nyfiken på De sista vännerna också. Jag håller med dig, det var många fler intressanta böcker i augusti och september och jag har fullt upp med att läsa alla dem, men förhoppningsvis hinner jag ikapp och kan läsa något nytt i höst/vinter också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så många böcker som känns som att de verkligen skulle kunna vara för mig. Vilket ju kanske är svårt att avgöra på en baksidetext och ett omslag, men ändå. Jag är ståndaktig och köper inga böcker just nu, men min önskelista till jul är löjligt lång...

      Radera