måndag 25 juni 2018

Film: Livet efter dig (2016)

Titel: Livet efter dig
Originaltitel: Me before you
Genre: Drama
Regissör: Thea Sharrock
Manus: Jojo Moyes (bok)
Skådespelare: Sam Claflin, Emilia Clarke, Samantha Spiro, Matthew Lewis, Stephen Peacocke
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 105 min
Serie: -
Såg den på DVD 15 juni 2018





Handling
Louisa "Lou" Clark bor i en pittoresk stad på den engelska landsbygden. Utan att veta vad hon egentligen vill i livet hoppar hon mellan olika ströjobb och hjälper till att försörja sina föräldrar. Lous vanligtvis så positiva inställning ställs på prov när hon erbjuds ett arbete som personlig assistent åt Will Traynor, en framgångsrik ung aktiemäklare som blivit rullstolsburen i en olycka. Olyckan kom att förändra Wills liv på ett ögonblick. Han som en gång var en aktiv äventyrare har förvandlats till en cyniker som gett upp allt - ända tills Lou bestämmer sig för att visa honom att livet är värt att leva. Tillsammans upplever de en omvälvande tid och upptäcker att deras liv - och hjärtan - förändras på ett sätt de aldrig kunnat föreställa sig.

Min kommentar
Jag hade nästan glömt att jag hade den här filmen i filmhyllan, men när sambon skulle vara på sommarfest en fredag så passade den ju väldigt bra. Det är nämligen exakt en sådan film som sambon vägrar att titta på.

Uppenbarligen så hade jag noll koll på vad filmen handlar om (har inte läst boken), den påminner lite om Kärlekens val (den gamla filmen från 1991, med Julia Roberts). Mest förvånad blev jag nog över tonen. Den är nämligen hejdlöst rolig. Till att börja med. Det är en evig tur att den är det, annars hade den varit outhärdlig. I övrigt vet den precis vilka knappar den ska trycka på, men det görs på att så bra sätt att jag aldrig känner mig manipulerad. Den är rejält berörande och jag har inga som helst problem att sympatisera med Wills beslut. Kanske är det därför den träffar rätt i hjärtat.

Jag föll som en fura för skådespelarna och nu när jag skulle sätta ihop den här texten så hade jag satt kaffet i halsen (om jag hade druckit något). Hon som spelar Lou Clark är den Emilia Clarke som spelar Daenerys Targanyen i Game of thrones. Inte ens nu när jag vet det kan jag känna igen henne. Dessutom, han som spelar Will Traynor är Sam Claflin, som spelar Finnick Odair i Hungergames. Jösses. De gör det väldigt bra och jag tror på dem varje sekund, de har en härlig kemi.

Filmen är ju, så klart, väldigt förutsägbar, men det hör ju lite till. Kanske borde jag ha blivit deprimerad av den, men jag känner mer hopp än hopplöshet. Boken som filmen bygger på är tydligen första delen i en trilogi och nu undrar jag lite om även de ska filmatiseras.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 800 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 146 509 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

10 kommentarer:

  1. Ja, den är fin. Men boken är så klart bättre ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är ju alltid bättre, eller i alla fall i 99,9% av fallen :)

      Radera
  2. Jag har inte läst boken, men jag storbölade för första gången i en biograf när jag såg denna. Har faktiskt aldrig hänt förut! Jag tyckte det var så komiskt att jag grät så jag började skratta samtidigt som jag grät åt filmen. Då började min kompis också gråtskratta, åt mig. Oj jösses vilken filmkväll det var :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något storböl blev det inte för mig, men det vore lögn att påstå att ögonen var torra :) Låter som ett härligt filmminne, hur konstigt det än kan låta :)

      Radera
  3. Maken och jag såg den här på bio och det förstörde en del av upplevelsen... Sen tyckte jag hon spelade över en del... Men charmig var den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon betedde sig väl inte direkt som någon jag känner, nej :) Väldigt charmig film och jag skulle ju egentligen vilja veta hur det går för henne.

      Radera
  4. Hungergames!! Det är därifrån jag känt igen honom! Hade aldrig kommit på det själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag kände inte igen någon, men jag kollar alltid skådespelarna på IMDb när jag ska skriva ihop inlägget. Jag blev otroligt förvånad :)

      Radera
  5. Jag vill också se den! Har läst alla böckerna om Louisa Clark och är väldigt nyfiken på denna film:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hoppas att de andra böckerna blir film :)

      Radera