måndag 24 juni 2019

Film: Glass (2019)

Titel: Glass
Originaltitel: Glass
Genre: Skräck
Regissör: M Night Shyamalan
Manus: M Night Shyamalan
Skådespelare: James McAvoy, Bruce Willis, Samuel L Jackson, Anya Taylor-Joy, Sarah Paulson
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 129 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 8 juni 2019




Handling
Glass tar vid där Split slutade och Dunn jagar nu Crumbs övernaturliga alter ego The Beast i en allt intensivare jakt. I skuggorna väntar Price, som sitter inne med avgörande hemligheter rörande de bägge männen.

Min kommentar
I vintras såg jag Split för att kunna ta mig an Glass när den blev tillgänglig. När vi då fick en sommarpresent från Viaplay, en gratis film, så var valet väldigt enkelt

Egentligen går det inte att säga så mycket utan att spoila, men filmen överraskade mig nog. Jag hade faktiskt inte väntat mig ett budskap i den här typen av film, men jag kan läsa in så mycket i den. Det händer egentligen inte speciellt mycket och om man ska vara lite elak så finns det ingen handling som driver historien framåt. Det mesta händer inne i huvudet. Vilket så klart fick sambon att somna, men det var bara en fördel. För mig. Då pratade han i alla fall inte sönder filmen.

Mot slutet blir det en ganska medioker "uppgörelse", men därmed är den också mer verklig. Vi snackar inte "riktiga" superhjältar här, utan vanliga människor. Dock med någon extra egenskap.

James McAvoy är briljant även i Glass och han tar nog över scenen helt. Samuel L Jackson har inte någon stor roll i sin egen film och han gör inte heller speciellt mycket, ändå är det han som styr. Bruce Willis känns lite piggare än vad han har varit i de senaste filmerna han varit med i.

Jag älskade verkligen hur allt slutade och budskapet, det jag väljer att se, ger mig nästan lite rysningar. De tre filmerna knyts ihop på ett bra sätt och jag skulle kunna tänka mig att se samtliga i tät följd. Jag tror att de skulle vinna på det.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 68 779 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 132 876 betyg).
Jag ger den 3,5.


Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar