måndag 3 juni 2019

Film: Euphoria (2017)

Titel: Euphoria
Originaltitel: Euphoria
Genre: Drama
Regissör: Lisa Langseth
Manus: Lisa Langseth
Skådespelare: Alicia Vikander, Eva Green, Charles Dance, Charlotte Rampling, Adrian Lester
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: Sverige, Tyskland, Storbritannien
Längd: 97 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 10 maj 2019





Handling
Efter att ha levt många år utan egentlig kontakt, vill Emelie återförenas med sin storasyster Ines. Systrarna möts upp för en resa mot en mystisk plats någonstans i mitten av Europa. Fullständigt främmande för varandra och med olika livssanningar konfronteras de med sina livsval och börjar närma sig varandra på nytt. Samtidigt går det upp för Ines vad Emelies egentliga anledning med vistelsen är.

Min kommentar
Den gången som sambon kom hem med några filmer från jobbet så var detta en av dem. När jag läste vad den handlade om så tänkte jag att det nog kommer att dröja innan vi ser den och att jag kanske egentligen borde se den själv. Sambon avskyr filmer som är sorgliga och/eller inte slutar lyckligt. Euphoria lät som raka motsatsen. Trots titeln. Alicia Vikander trumfar dock och nu har vi äntligen sett den.

Euphoria är ingen glad och upplyftande film. Det är mörkt och dystert på riktigt. Ändå blir jag hoppfull och den ger mig en bra känsla. Här finns inga värderingar om vad som är rätt eller fel, jag får helt enkelt bestämma mig själv för vad jag tycker. Det är en hel del att fundera på.

Alicia Vikander är som vanligt helt lysande och även Eva Green är fantastisk. Alla är riktigt bra och till och med bifigurerna är intressanta. De lämnar mig allihop med en känsla av att jag vill veta mer. Personligen tycker jag det är en bra känsla. Jag vill inte ha allt serverat. Ibland blev det kanske lite väl dramatiska reaktioner på saker och ting, men jag har varken samma bagage eller personlighet som de här karaktärerna så helt omöjligt är det ju inte.

Euphoria är en bra film om systerskap. Som jag väljer att se den som.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 1 110 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 2 450 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar