måndag 10 juni 2019

Film: The Highwaymen (2019)

Titel: The Highwaymen
Originaltitel: The Highwaymen
Genre: Drama
Regissör: John Lee Hancock
Manus: John Fusco
Skådespelare: Kevin Costner, Woody Harrelson, Kathy Bates, John Carroll Lynch, Kim Dickens
Utgivningsår: 2019
Produktionsland: USA
Längd: 132 min
Serie: -
Såg den på Netflix 29 maj 2019





Handling
Verklighetsbaserat kriminaldrama där två stenhårda före detta Texas-poliser får i uppgift att hitta och avrätta det ökända rånarparet Bonnie och Clyde.

Min kommentar
Det är svårt det där med film. Att hitta de riktigt bra. Jag jagar oförtrutet vidare och det verkar som att jag många gånger hamnar på Netflix och deras egenproduktioner. Något som kanske inte alltid slutar väl, men ibland så lyckas de göra något sevärt.

The Highwaymen är inte filmen om Bonnie & Clyde, utan det är historien om de som jagade dem. Den är lite som en modern(are) västernfilm. Utan hästar, men med nymodigheten bilar i stället. Sedan jag blev vuxen så är jag inte längre så förtjust i västern, men det här funkar.

Stämningen och allt runt omkring är riktigt bra gjort, men det brukar ju Netflix vara bra på. Värre brukar det vara med manuset och det är väl lite så även här. Framför allt så är filmen på tok för lång. Det är oftast spännande, men ibland blir det lite väl segt.

Jag blev väldigt glad när Kathy Bates dök upp, hon har visserligen bara en liten roll, men hon gör den som vanligt bra. Här finns också en ganska trött Kevin Costner, som ändå är helt okej. Det som gör mig glad är att Woody Harrelson går från klarhet till klarhet så där på ålderns höst. Han är riktigt bra.

Eftersom filmen handlar om verkliga personer och jag blev lite nyfiken så läste jag på efter filmen. Den verkar inte vara helt sanningsenlig. Bland annat så finns det tydligen inget som talar för att Bonnie någonsin mördade någon, men i den här filmen är det typ hon som gör det. Jag har otroligt svårt att förstå att många, vanliga människor, såg de här brottslingarna som hjältar, men den biten verkar vara sann. Obegripligt.

Jag vet inte om det är en trend att göra film om jakten på brottslingar och/eller deras dåd där fokus ligger på själva jakten eller offren, i stället för biografier, men jag hoppas det. Jag gillar inte när bovarna glorifieras och sätts i centrum.



Letterboxd hade den 3,1 i genomsnitt (beräknat på 12 428 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 43 166 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar