onsdag 26 juni 2019

"Spåren vi lämnar efter oss" av Pernilla Ericson

Författare: Pernilla Ericson
Titel: Spåren vi lämnar efter oss
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 352
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Erlagruppen 1
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 4 juni 2019




Första meningen: Han minns inte riktigt hur det började.

Baksidetext
Vilka spår lämnar du efter dig på nätet? Du berättar var du är och vad du gör, men du vet inte vem som följer dig...

Brutala kvinnoöverfall sker längs med gröna tunnelbanelinjen och skräcken sprider sig i Stockholm. Samtidigt som polisen Liv Kaspi tvingas ta ledigt i väntan på en internutredning rekryteras hon till ett litet privatteam, Erlagruppen, med uppdraget att lösa fallen. Sökandet leder dem in i nätets mörkaste vrår och förövarnas metod för att hitta sina offer visar sig vara djävulsk välplanerad.

Våldet eskalerar och när kvinnor börjar försvinna spårlöst förstår Erlagruppen att det handlar om en kamp mot klockan. Det är bara en tidsfråga innan Gröna linjen-männen inser att någon är dem på spåren...

Min kommentar
Den här serien har jag hört så väldigt mycket om och bara bra saker, tror jag. För två år sedan köpte jag första delen, men eftersom den ligger på läsplattan så blev det lite ur syn, ur sinne. Jag är förmodligen sist på den och därför passar den ju utomordentligt bra i min utmaning Sist på serien?.

Ämnet (eller egentligen ämnena) är tyvärr fortfarande aktuellt, kanske mer än någonsin. Spåren vi lämnar efter oss behandlar både överfallsvåldtäkter och vad vi lämnar ut om oss själva på nätet. Jag är redan lite paranoid vad gäller sociala medier och den blir inte bättre av av att läsa den här boken.

Karaktärerna är inte speciellt många, de viktiga är egentligen bara fyra stycken och de är starka och tydliga. Jag gillar dem allihop, är nyfiken på dem och vill veta mer. Det gäller särskilt Aminah, vilket kan ha att göra med hennes expertis på ett område som fascinerar mig. Hon är nämligen lite av en hacker. Liv är den som står i fokus i den här boken, det är henne man får veta mest om och kommer närmast. Jag hoppas att fokus kommer att skifta mellan karaktärerna i nästkommande böcker, så att man får veta mer om de andra också.

Själva gruppen känns som en perfekt lösning på privatspanarproblemet, men jag kan tycka att den är lite klyschigt och politiskt korrekt sammansatt. Verkligheten är ju sällan det, men det är så bra gjort att jag knappt tänker på det. Karaktärernas kön, sexuella läggning, religion, hudfärg och så vidare spelar ingen som helst roll. De är bara människor, som trots sina olikheter (eller tack vare dem?) blir ett perfekt och dynamiskt team med en riktigt bra kemi.

Kapitlen är korta och tempot är högt, utan att bli renodlad action. Drivet framåt är riktigt bra och jag har svårt att lägga ifrån mig boken. Det finns egentligen inget som är onödigt här, men den lilla romantikdelen behöver jag inte alls. Något säger mig dock att den kommer att spela roll i fortsättningen. Tänk om alla debutanter skrev så här bra.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,95 i genomsnitt (beräknat på 147 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Spåren vi lämnar efter oss: Lottens bokblogg, Bokstunder och Håkans Hylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med om att det här var en riktigt bladvändare. Och även jag tyckte att kärlekshistorien var onödig i den boken - och Aminah är favoriten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte direkt någon högoddsare att vi båda skulle gilla Aminah bäst :)

      Radera
    2. Det är väl egentligen inte konstigare än att det är lättast att relatera till henne.

      Radera
  2. Pernilla Ericson har snabbt blivit en riktig favorit hos mig. Hon skriver både spännande och med genomtänkta och viktiga teman i grunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ju fortsätta läsa den här serien nu. Helst innan jag glömmer förutsättningarna.

      Radera