torsdag 20 juni 2019

Hett i hyllan #201

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag önskar att jag kunde säga att det närmar sig slutet på bokrean 2016, men...
Himlakroppar av Eleanor Catton syntes precis överallt då när den släpptes. Tyckte i alla fall jag. På bokrean kunde jag inte längre stå emot.

Det här är en rejäl tegelsten, drygt 1 100 sidor, och även om jag nu gillar tjocka böcker så tar det, numer, ofta emot att påbörja dem. Boken låter väldigt intressant och jag önskar så att jag hade en resa planerad till Nya Zeeland så jag kunde läsa den på plats, men jag lär väl aldrig komma tillbaka dit. Kanske får den komma med i en boktolva eller så kanske det dyker upp en tegelstensläsning på Instagram så jag får den läst någon gång.

Så här står det på baksidan:
Året är 1866 och Walter Moody har som så många andra kommit till Nya Zeelands guldgruvor för att söka lyckan. Samma stormiga natt som han anländer stöter han på ett märkligt sällskap bestående av tolv män som har samlats för att i hemlighet diskutera en serie olösta brott. En rik man har spårlöst försvunnit, en prostituerad har försökt att ta sitt eget liv och en enorm förmögenhet att hittats hemma hos en alkoholiserad enstöring. Walter Mody dras snabbt in i ett äventyr som är lika komplext och gåtfullt som stjärnhimlen.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Den har man funderat på att köpa men jag har ännu inte gjort det. https://eggetbok.blogspot.com/2019/06/hett-i-hyllan-97.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju prickat av "köpt" då, det är värre med "läst" :)

      Radera
  2. Den här hörde jag gott om men avskräcktes av antalet sidor
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/06/20/hett-i-hyllan-149/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju egentligen tjocka böcker. Ju tjockare desto bättre :)

      Radera
  3. Den boken verkar spännande. Håller spänningen rakt igenom så har det hänt att jag har varit glad över att boken är tjock. Men det är många sidor förstås.
    http://mosstanten.se/2019/june/hett-i-hyllan-9-bokhandlaren-i-kabul.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är egentligen inte antalet sidor som bestämmer om en bok är för tjock. Även en tunn bok kan vara för tjock.

      Radera
  4. Den boken finns oläst i min bokhylla också. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/06/hett-i-hyllan-201.html

    SvaraRadera
  5. Har hört talas om Himlakroppar men vet inte om jag vill läsa?
    Min Hett i hyllan

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/06/hett-i-hyllan-vecka-25-2019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju det där med att välja böcker att läsa. Det finns ju en del att välja bland :)

      Radera
  6. Om Selma handlar veckans heting: https://bokdivisionen.wordpress.com/2019/06/20/hett-i-hyllan-lill-selma-pa-marbacka/

    SvaraRadera
  7. Har inte hört talas om den tidigare. Superfint omslag.
    Här kommer min bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.com/2019/06/hett-i-hyllan-201.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den syntes en del på några bokbloggar då när den kom.

      Radera