måndag 3 juni 2019

TV-serie: Game of thrones #8 (2019)

Titel: Game of thrones
Originaltitel: Game of thrones
Genre: Fantasy
Skapad av: David Benioff, D.B. Weiss
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Kit Harington, Emilia Clarke, Peter Dinklage, Maisie Williams, Nikolaj Coster-Waldau
Premiär: 2019-04-14
Produktionsland: USA | Storbritannien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 60-80 min
Såg den på HBO april 2019





Handling
Slutstriden närmar sig om Westeros och frågan alla ställer sig är hur det kommer att gå för Jon Snow, familjen Stark, Lannisters och Daenerys! Vem vinner spelet om järntronen och hur blir det med hotet ifrån norr?

Min kommentar
Då var den äntligen här, sista säsongen av Game of thrones. Väntan har varit lång och egentligen så ville jag vänta ännu längre, tills alla avsnitt var ute. Jag avskyr att se ett avsnitt i veckan, då hinner jag glömma vad som har hänt. För att slippa att riskera att bli spoilad på jobbet så såg vi den ändå, med ett avsnitt i veckan.

Jag vet egentligen inte om jag är besviken eller ej. Rent generellt så tycker jag att säsongen var bra, men det fanns så klart en del som jag inte gillade. Som till exempel det tredje avsnittet. Det var så sanslöst trist. Allt var ett enda slag och allt skedde i mörker. Jag såg nästan ingenting. Det är ju ingen konst att göra TV när inget syns. Nu i efterhand läste jag någonstans att det beror på att HBO komprimerar datan så mycket. Så kan det ju vara, men det hjälper inte ett dugg.

Den som gjorde mig mest besviken i den här sista säsongen är solklart Daenerys. Jag gillar inte alls det de har gjort henne till. Det känns som en enkel lösning och som att de gör en billig poäng. Jag blev också besviken på att hela Game of thrones-känslan var borta, allt blev liksom bara Hollywood. Manusförfattarna har gått all in och efter principen "more is more". Det kändes också lite som att det fanns tillräckligt för att göra några avsnitt till. Ibland tycktes vi göra långa hopp i tiden och det gjorde att en del blev ologiskt.

Slutet blev nästan en axelryckning, ett "jaha?". Det blev jag lite besviken på. Jag hade inte väntat mig att så många av mina favoriter skulle klara sig igenom åtta säsonger av "fäst dig inte vid någon, alla dör". Jag är ganska säker på att George R R Martins slut kommer att vara annorlunda.

På vissa sätt så var detta ändå en värdig avslutning på en serie som har varit stor underhållning. På andra sätt är det det inte.



TV Time har serien 9,22 i genomsnitt.
IMDb har serien 9,4 i genomsnitt (beräknat på 1 527 445 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar