söndag 14 november 2010

"Sommardöden" av Mons Kallentoft

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 416
Serie: Malin Fors 2
Första utgivningsdatum: 2008-06-02
Förlag: Pocketförlaget

Baksidetext
Det är den varmaste sommaren någonsin i Östergötland. Linköping dallrar i hettan och i de omgivande skogarna rasar de värsta skogsbränder trakten skådat. Tidigt en morgon hittas en fjortonårig flicka irrandes naken och våldtagen i stadens största park. Flickan själv minns ingenting och kriminalinspektör Malin Fors och hennes kollega Zeke tvingas försöka nysta i de få ledtrådar som finns. Hur hamnade flickan i parken och vem är förövaren? Samtidigt anmäls en annan flicka försvunnen av sina föräldrar och kort därpå görs en fasansfull upptäckt vid en badplats utanför staden. Sommardöden har kommit till Linköping och under några varma julidagar förvandlas drömmen om sommaren till en fruktansvärd mardröm...

Min kommentar
Den här tyckte jag mycket bättre om än Midvinterblod. Inte alls lika pretentiöst språk och märkliga dialoger. Tycker språket passade perfekt till värmen, jag kunde riktigt känna hur varmt och lojt det var. Spänningen började på normal nivå och sedan bara ökade det, men varför så många ovidkommande personer med i handlingen. Jag fick ibland svårt att hålla ordning på allihop och vem som var vem. Tyckte det var lite jobbigt att jag-perspektivet ändrades under resans gång, det var inte alltid helt klart vem "jag" var. Tror jag börjar förstå tjusningen med Kallentoft ändå, trots hans ganska skeva kvinnoperspektiv.



Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar