onsdag 20 mars 2019

"Dimma över Darjeeling" av Mikael Bergstrand

Författare: Mikael Bergstrand
Titel: Dimma över Darjeeling
Genre: Gubb-lit
Antal sidor: 398
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Göran Borg 2
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 4 mars 2019




Första meningen: "Föreställ dig att du är en liten fjällsjö."

Baksidetext
Göran Borg är tillbaka på svensk mark, och på god väg att falla ner i sina gamla hjulspår igen efter den omvälvande resan till Indien och förälskelsen i skönhetssalongsföreståndarinnan Preeti. Men så ska hans bäste vän Yogi gifta sig, äntligen, med sin stora kärlek Lakshmi, och Göran beger sig åter till Indien för att hjälpa honom med förberedelserna inför den stora bröllopsfesten.

Göran följer med Yogi till Darjeeling för att inspektera den teplantage som Yogi köpt för sin svärfars pengar, och som ska bidra till finansieringen av det hela. Men den liknar inte på något sätt de vackra bilderna i säljarens prospekt, utan är i stort förfall. Så nu börjar istället jakten på lurendrejaren och kampen att återfå både pengarna och heder och ära för Yogi. De båda kumpanerna ger sig ut på en strapatsrik resa genom Indien som kommer att ställa dem på svåra prov och utmana deras vänskap.

Min kommentar
Sommaren 2016 läste jag första delen i den här serien och den kändes annorlunda och ny. Rolig var den också. När jag sedan var på bokmässan någon månad senare så lyckades jag få med mig del två och tre hem. Trots att jag verkligen gillade Delhis vackraste händer så har jag lyckats undvika att läsa fortsättningen. Ända tills nu. Den där Finish That Series-utmaningen gör under för oavslutade serier.

Det har inte gått så lång tid efter att Göran lämnade Indien och åkte tillbaka till Malmö. Just Malmö är väldigt kul att läsa om, eftersom jag känner igen mig ganska väl. Jag har till och med ätit, många gånger, på restaurangen där Göran och Sven värmer upp inför en fotbollsmatch. Nu lämnar vi snart Malmö för Indien, igen, och där är det slut med igenkänningen.

Miljöbeskrivningarna är fantastiska, det gör att det känns som att man faktiskt är i Indien. Det är lite som att läsa en rolig reseguide. De där momos, som Yogi verkar älska blir jag rejält sugen på att prova. Utan att någonsin ha varit i Indien så vågar jag påstå att det är för varmt, trångt och högljutt för mig. Därför är det perfekt för mig att uppleva det genom böcker.

Göran har ju nästan blivit lite van vid Indien nu så det blir inte riktigt lika många kulturkrockar. Vilket ju jag tycker är synd. Kulturkrockar är bland det roligaste som finns. Även om det finns annat att le och skratta åt här så upplever jag inte Dimma över Darjeeling som lika rolig som Delhis vackraste händer. Det kan också bero på att jag nu var beredd på vad jag hade att vänta mig. Tonen är ändå humoristisk. Yogi är väl den som är roligast, hans sätt att se på världen och livet är inte alltid helt fel, som till exempel i smakprovet som det finns länk till längre ner. Min stora favorit är Lakshmi, Yogis blivande fru. Henne vill jag träffa igen.

Språket är rappt och koncist. Förutom då Yogis repliker (monologer?). Det finns en del stickspår här som känns onödiga, nästan som att författaren inte vågar lita på att hans karaktärer står sig utan äventyr. Det är jag säker på att de gör. Hittills i böckerna har det varit vänskap i stället för kärlek, och då något så ovanligt som manlig vänskap. I alla fall så brukar inte jag läsa så mycket om den sorten. Även om Göran har bra vänner så hoppas jag att han kan få lite kärlek till slut också.

Man märker verkligen att Mikael Bergstrand älskar sitt Indien. Det finns så mycket kärlek och värme här. Man mår bra, helt enkelt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,60 i genomsnitt (beräknat på 411 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Dimma över Darjeeling: Mest Lenas godsaker, Bokblomma och Boklysten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Den här står ju oläst i hyllan. Ser ut som om jag borde läsa den :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev inte lika överraskad av denna, men den är bra och framför allt så mår man bra :)

      Radera