måndag 11 mars 2019

Film: Annihilation

Titel: Annihilation
Originaltitel: Annihilation
Genre: Science fiction
Regissör: Alex Garland
Manus: Alex Garland, Jeff VanderMeer (bok)
Skådespelare: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Netflix 15 februari 2019




Handling
Biologen och före detta yrkessoldaten Lena chockas när hennes försvunne make återvänder svårt sjuk efter ett hemligt uppdrag i "The Shimmer", en mystisk karantänzon som ingen återvänt ifrån. Nu måste Lena och hennes team ta sig in i en vacker men livsfarlig värld full av muterade landskap och varelser för att stoppa det växande fenomen som hotar allt liv på jorden.

Min kommentar
Avgrund, som titeln blev översatt till som bok, läste jag som sista bok förra året. Den blev något av en besvikelse. Innan jag läste boken så tänkte jag att jag ju var tvungen att se filmen också, men efter att ha läst den så var jag tveksam. Sedan hörde jag att filmen var helt annorlunda, vilket ju, enligt mig, bara kunde bli till det bättre. Och så går ju faktiskt filmen på Netflix.

De som sagt att filmen inte är likadan har helt rätt. Det är inte mycket som är samma, det enda jag egentligen känner igen är själva grundidén. Att ändringarna var till det bättre råder det inga som helst tveksamheter om. Det här är sci-fi när den är som bäst. Ingen action att tala om och mil ifrån rymdskepp och långa strider med fantasifulla vapen. Det mesta sker i huvudet, tanken, fantasin.

Filmen är så otroligt snygg, vacker. Miljön får mig att tänka på Avatar. Det är långsamt och stämningsfullt. Nästan hela tiden. Det händer en del som bryter av. Kan man säga. Sista kvarten eller så spårar det ur, ganska ordentligt, men filmen är så välgjord att jag ändå tippar över till fyran i betyg.

Boken var extremt konstig och även filmen är åt det märkliga hållet, men på ett väldigt mycket bättre sätt. Tanken, som jag tolkar den, är väldigt vacker och jag har inte svårt att föreställa mig scenariot. Jag gillar den.

Annihilation kommer att bli en av de där filmerna som lever kvar länge. En som jag kommer att fundera på och förmodligen se om. Flera gånger.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 345 betyg).
IMDb hade den 6,9 i genomsnitt (beräknat på 211 579 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon.

4 kommentarer:

  1. Och jag tyckte helt tvärtom :) Tyckte om boken men blev besviken på filmen eftersom den var så annorlunda mot boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken gillade jag inte alls. Eller jo, första halvan tyckte jag var bra, sedan gick det snabbt utför. Det var ytterst nära att jag inte läste klart den :) Filmen däremot... riktigt bra :)

      Radera
  2. Jag såg filmen igår kväll och var tvungen att läsa din recension ;) När jag läste boken, älskade jag den så det var nog tur att det gick lite tid mellan att jag läste den och såg filmen för de är ju inte alls lika. Men jag gillar Annihilation: stämningen, miljön, skådespelarna. Det gjorde mig besviken när den spårade ut på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade jättesvårt för boken, den var för konstig för mig. Vilket ju filmen också blev i slutet. Fattar inte varför de måste förstöra något som är så bra.

      Radera