måndag 18 mars 2019

Film: Downsizing (2017)

Titel: Downsizing
Originaltitel: Downsizing
Genre: Dramakomedi
Regissör: Alexander Payne
Manus: Alexander Payne, Jim Taylor
Skådespelare: Matt Damon, Kristen Wiig, Hong Chau, Christoph Waltz, Udo Kier
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: USA
Längd: 135 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 22 februari 2019





Handling
Downsizing föreställer sig en värld där norska forskare, som en lösning på planetens överbefolkning, uppfinner ett sätt att krympa människor till en dryg decimeters längd och därpå föreslår en 200-årig global övergång från stort till smått. I en miniatyrvärld räcker pengarna längre, och drömmen om ett bättre liv lockar medelklassmannen Paul Safranek och hans fru Audrey att ge upp sina stressiga liv i Omaha för att istället starta ett nytt miniliv. Ett val som leder till många spännande äventyr.

Min kommentar
Sambon har ett bra jobb. Plötsligt kan de få gå och plocka filmer och böcker som de vill ha. Häromveckan kom det ett SMS med en bild på en näve filmer och frågan om någon av dem var något att ha. Förutom att vi hade tre av dem, som han fick lämna tillbaka, så var de andra fem sådana jag ville se. Downsizing visste jag väl egentligen inget om, men en film med Matt Damon är alltid intressant.

Beskrivningen av handlingen i den här filmen låter inte speciellt bra, i mitt tycke. Faktum är att den inte är speciellt rättvisande. Den börjar väldigt intressant och fantasieggande. Jag kan se mängder av problem med ett liknande scenario. Det är spännande. Tyvärr faller idén med alla ologiska saker. Som den att man var tvungen att raka bort allt hår. Men naglarna fick man behålla. Framför allt så funkar den här idén bara så länge det finns stora kvar i världen.

Om man nu inte ska gå in på det som är osannolikt och konstigt utan bara se till själva filmen så är det en ganska söt historia. En underhållande liten bagatell och väldigt förutsägbar. Efter den lovande början så tar filmen plötsligt en helt annan väg. En väg som bara blir konstig och gör mig lite förvirrad över vad den egentligen vill. Är det ett drama? En komedi? På IMDb står det science fiction, men det kan jag definitivt inte hålla med om.

Matt Damon passar bra som snäll och förvirrad, men han passar väl som allt. Hong Chau gör det bra med det hon har fått att jobba med, men efter ungefär en kvart så är hon inte rolig längre. Bara överdriven och jobbig. Rolf Lassgård dyker upp som norsk forskare och detta är inte hans bästa rollprestation.

Downsizing är en smårolig film, men det kommer inte att bli en som lever kvar speciellt länge.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 461 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 71 724 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar