onsdag 23 januari 2019

"Avgrund" av Jeff VanderMeer

Författare: Jeff VanderMeer
Titel: Avgrund
Genre: Science fiction
Antal sidor: 155
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Annihilation
Översättare: Jan Risheden
Serie: Southern Reach 1
Förlag: Fria Ligan
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 31 december 2018




Första meningen: Tornet, som egentligen inte borde finnas där, störtar sig ner i jorden på en plats strax innan skogen av svarttall börjar övergå i träsk som därefter blir till marsklandets vassruggar ovh vindpinade träd.

Baksidetext
Område X har varit avskuret från resten av kontinenten i årtionden. Naturen har återerövrat de sista resterna av mänsklig civilisation. Den första expeditionen återvände med rapporter om ett vackert Edenlikt landskap. Den andra expeditionen slutade med massjälvmord. Den tredje expeditionen gick under i ett regn av kulor när dess deltagare vände sig mot varandra. Deltagarna i den elfte expeditionen återvände som skuggor av sina forna jag. Inom veckor var alla döda i cancer. I Avgrund följer vi den tolfte expeditionen.

Gruppen består av fyra kvinnor: en antropolog, en lantmätare, en psykolog - den faktiska ledaren - och vår berättare, en biolog. Deras uppdrag är att kartlägga landskapet, att anteckna observationer av sin omgivning, av varandra, och över allt annat, att undvika att själva bli smittade av Område X. Expeditionen anländer redo för det oväntade, och Område X lever upp till sitt rykte. Deltagarna upptäcker en enorm topografisk anomali och livsformer bortom all förståelse. Det är dock hemligheterna som de fört med sig över gränsen som till slut ska förändra allt.

Min kommentar
När jag såg den här boken första gången, när jag gick igenom intressanta boksläpp i februari förra året, så kände jag mig så otroligt lockad. Baksidetexten är ju så spännande och väcker mitt intresse, för att inte tala om min nyfikenhet. Inför min födelsedag så stod den högt upp på min önskelista.

Jag vet egentligen inte hur jag ska få ihop det här inlägget, detta är nämligen ingen vanlig science fiction. Jeff VanderMeers böcker kallas weird science och jag har absolut ingenting att invända mot det. Faktum är att det förklarar en hel del och uppenbarligen funkar inte kombinationen weird ihop med fiction för mig.

Det börjar väldigt bra. Första halvan ökar på min nyfikenhet. Sedan flippar allt bara ut. Jag tappar helt intresset i den andra halvan och bryr mig knappt om vad det är som har hänt och ska hända. Specifikt är det det där Tornet och vad som finns där som förstör det mesta för mig. Visst, jag kan förstå symboliken i hela berättelsen och den är tänkvärd, men för flummig (filosofisk? romantisk?) för mig.

Karaktärerna är fyra till antalet och ingen av dem har något namn, alla kallas vid sitt yrke; psykologen, antropologen, lantmätare (surveyor på engelska, känns inte som riktigt rätt översättning) och biologen. Vilket väl låter som en dålig Bellmanhistoria, men rolig är inte boken. Inte alls. Det är biologen som är berättaren och även om vi inte får lära känna henne heller så är det henne man kommer närmast. Vi upptäcker den här mystiska världen tillsammans med henne, genom hennes ögon och vi vet precis lika mycket som hon gör. Det är ett grepp jag gillar.

Jag kan nog inte riktigt förklara vad det är som skaver, men jag läste en recension som jämförde Avgrund med sista säsongen av TV-serien Lost. Det är en väldigt bra och träffande liknelse. Här finns mängder av underliga händelser, bara för att man kan, som inte alltid hänger ihop, ingen logik och ingen förklaring överhuvudtaget. Nu är ju detta en trilogi så kanske kommer det förklaringar i de andra böckerna, men det lär jag inte få veta i så fall.

Avgrund får mig att tänka på när vi läste om romantiken (epoken) i skolan. Det här är ungefär samma. Jag gillade inte det heller speciellt mycket. Filmen ska jag se i alla fall. Det ska bli intressant att se upplägget i den.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,5 (beräknat på 36 betyg).
Goodreads hade den 3,67 i genomsnitt (beräknat på 114 374 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Avgrund: C.R.M Nilsson, Bokstapeln och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Tror jag hoppar den här. Tack för varningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan också vara "bara" jag. Jag vet att många fullkomligt älskar den.

      Radera