torsdag 31 januari 2019

Hett i hyllan #181

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och så den sista från oktober 2015.
Scarlet av Marissa Meyer är den fjärde och sista boken från det där tillfället när Akademibokhandeln hade köp fyra betala för tre.

Detta är ju andra delen i den där serien som börjar med Cinder, Månkrönikan. Jag gillade verkligen Cinder och har egentligen sett fram emot att läsa resten av serien. Tredje delen har jag redan i hyllan, men fjärde delen har inte översatts till svenska.

Det råder en del delade meningar om den är på väg att översättas eller ej. Jag tänker att jag minsann väntar med att fortsätta läsa tills den kommer på svenska. Det känns tråkigt att läsa en serie där man inte får veta vad som händer. Vi får väl se om den kanske har översatts innan Cress dyker upp i Hett i hyllan också. Eller, under över alla under, den är läst innan dess...

Så här står det på baksidan:
I Scarlet återser vi Cinder, som nu försöker fly från det fängelse där vi sist lämnade henne – trots att det kommer att göra henne till den mest jagade personen i hela Samväldet.

På andra sidan jorden söker Scarlet Benoit – en tuff fransk tjej som inte drar sig för att bära pistol – efter sin försvunna mormor. Och det visar sig att det är mycket hon inte känt till om sin mormor eller den livsfara hon levt i under hela sitt liv. När Scarlet träffar Wolf, en streetsmart slagskämpe som tycks veta en del om hennes mormor, har hon svårt att lita på honom. Samtidigt känner hon sig oförklarligt dragen till honom – och han till henne.

Scarlet är en futuristisk version av sagan om Rödluvan. Ett oförglömligt äventyr i en värld befolkad av människor, cyborger och androider.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Jag mejlade förlaget och frågade och de svarade då att de inte kommer att översätta Då gav vi upp väntan
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/01/31/hett-i-hyllan-129/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lite så där faktiskt, men jag läste någonstans att någon hade frågat typ i höstas och då fått ett annat svar. Så jag hoppas fortfarande :)

      Radera
  2. Har inte läst serien. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/01/hett-hyllan-181.html

    SvaraRadera
  3. vilket snyggt omslag, det är det inte på min bok:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2011/01/en-bok-jag-inte-ville-ha.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det här gamla omslagen (nyutgåvorna fick andra) är jättesnygga.

      Radera
  4. The Lunar Chronicles är en av mina favoritserier. Läste den på engelska och älskade den! Fattar inte varför ett förlag slutar ge ut en serie när det bara är en del kvar. De gjorde väl likadant med Kretsen (The Raven Boys) av Maggie Stiefvater? Hur som helst så är mitt tips att du fortsätter med serien och läser den sista på engelska. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt obegripligt, men jag gissar att de andra kanske inte sålde så bra. Förlagen ger ju inte ut böcker som de går back på, om de kan undvika det. Jag är lite besvärlig med det där att läsa på engelska. Jag gör det hela dagarna i jobbet så när jag läser för nöjes skull så är det svenska som gäller.

      Radera
  5. Snyggt omslag. http://eggetbok.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-80.html

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Ja, men förbered dig då på att läsa den sista på engelska. Åtminstone. Kanske.

      Radera
  7. Jag fick läsa sista delen på engelska och jag kan verkligen säga att hela den serien är jättebra.

    Mitt bidrag denna vecka
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-vecka-52019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vägrar att nöjesläsa på engelska :)

      Radera
  8. Den där serien har jag funderat på att läsa i många år. Kanske borde jag lyssna på den om alla inte finns på engelska. Det är bra övning.

    https://frokenchristina.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-181.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första boken är i alla fall väldigt bra :)

      Radera