söndag 13 januari 2019

Smakebit på søndag: Står dig ingen åter

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag ska jag börja läsa Står dig ingen åter av Anna Karolina, som är andra delen i serien om Amanda Paller. Det känns som evigheter sedan jag läste första delen (sommaren 2016) så det ska bli spännande att se hur lätt, eller svårt, det är att komma tillbaka till den här världen. Eftersom jag verkligen gillade första boken så har jag väldigt stora förhoppningar på denna.

Min smakebit är från sida 7.
"Har du hört vad som har hänt?"
    Amanda hade inte ens hunnit ut ur hissen innan Crippe ropade till henne från korridoren. Hon anade att han var på väg till fikarummet. Kaffedoften spred sig ända ut i trapphuset.
    "Godmorgon."
    Crippe skakade på huvudet. "Så jävla sjukt. Du och jag ska hålla förhöret. Kom." Han gick vidare och hon följde efter. Något utöver det vanliga måste ha hänt. Crippe var inte den som taggade upp i första taget. Han hade varit med om det mesta. Hon också. Det hade alla på våning fem hos Västerortspolisen. Spanroteln - uppdelad i rånkommissionen och grova brott. Hon hade börjat på den förstnämnda och avancerat till den andra.

26 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, hoppas det inte blir för läskigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För läskigt för mig tror jag inte att det blir i en svensk deckare. Det ska till ganska mycket för det. Men det som har hänt här är faktiskt ganska läskigt.

      Radera
  2. Alltid spännande att följa upp en serie :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Har inte läst nåt av den författaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar henne, detta är den tredje jag läser och så har jag läst en som hon skrivit med en annan.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. För mig en okänd författare.

    SvaraRadera
  5. En serie med poliser- jag ska tipsa maken, han verkar gilla sånt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver väldigt bra, Anna Karolina.

      Radera
  6. Ja, det är olika hur lätt/svårt det är att fortsätta med serier men just deckare brukar det inte vara så krångligt med. Tackar för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det beror lite på. Här hänger väldigt mycket ihop med förra boken.

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Jag var ju inte så förtjust i den första delen (som jag lånade) så andra delen har inte blivit av. Hon var väldigt trevlig och intressant att lyssna på på Deckarfestivalen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju speciellt språk i första boken, tror jag mig minnas. Det känns som att det är helt annorlunda i denna.

      Radera
  8. Den har jag läst och tyckte den var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kommer att gilla den också.

      Radera
  9. Känner till författaren men har inte läst något. Hoppas dina förväntningar uppfylls ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt så känns det lovande.

      Radera
  10. Hoppas du snabbt kom in i boken och påmindes om den förra. Tack för smakbit och trevlig söndagsafton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får väldigt många bilder, men jag vet inte riktigt om det är från rätt bok :)

      Radera
  11. Hm, det är hon med Sjusiffrigt va? Fick den förra julen men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det stämmer. Sjusiffrigt är fristående så den kan du läsa när som :)

      Radera
  12. känner faktiskt igen författarnamnet, men jag har inget läst av henne. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar henna. Hon är polis och det blir liksom mer trovärdigt när man vet det.

      Radera
  13. Jag är nyfiken på den serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera