tisdag 15 januari 2019

Veckans topplista: Brittisk feelgood

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Brittisk feelgood.

Det här är ett svårt tema, tycker jag. Vad är egentligen feelgood? Jag har plockat ut några som jag tycker kvalificerar sig dit i alla fall.

1. You had me at hello av Mhairi McFarlane. Tog precis hem titeln som 2018 års roligaste bok.
2. Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan. Den här första delen är den klart bästa.
3. Räddaren av förlorade ting av Ruth Hogan. Tog precis hem titeln så 2018 års mysigaste bok.
4. Bidget Jones dagbok av Helen Fielding. Är väl ett måste i det här temat?
5. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon. Liksom den här författaren.

28 kommentarer:

  1. Hogan har jag inte läst, tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Bridget Jones missade jag typiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt en Bridget Jones i min lilla lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog ganska vanligt att man har läst den.

      Radera
  4. Räddaren av förlorade ting är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Vi har två gemensamma du och jag. Bliur nyfiken frfr allt på McFarlane - roligast 2018????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns det som att jag log mest hela tiden :)

      Radera
  6. MacFarlane måste jag läsa snart!

    SvaraRadera
  7. Hogan tror jag inte att jag läst något av. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att denna är den enda hon har skrivit.

      Radera
  8. 2 och 5 har jag läst. Blir nyfiken på Räddaren av förlorade ting

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den passade mig väldigt bra, lite kantiga personligheter :)

      Radera
  9. Colgan och Dillon känner jag till. Räddaren av förlorade ting blir jag sugen på

    SvaraRadera
  10. Har läst och gillat Bridget Jones dagbok med samma framsida som din. You Had Me At Hello är med på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände att Bridget bara måste få vara med.

      Radera
  11. Räddaren av förlorade ting minns jag att du skrev positivt om, vilket gjorde mig mer nyfiken på den än vad omslaget hade gjort innan. Jag har ju insett att jag gillar feelgood som omväxling och andrum till annat, så den här skall jag ställa fram i min bokvagn med prioriterade böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nog faktiskt lite överraskad över att jag gillade den så mycket, men känslan måste ha varit rätt för jag minns den fortfarande :)

      Radera
  12. Jag glömde lista Fielding! Men hon är ju verkligen given! Jag är väldigt nyfiken på Ruth Hogans bok:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen sådan här lista utan Bridget Jones :) Jag blev positivt överraskad av Räddaren av förlorade ting.

      Radera
  13. Och tänk att Mhairi McFarlane var försvunnen ur mitt minne då jag gjorde min lista, hon hade ju nog platsat där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har det ju lätt med mitt bokprogram, jag behöver väldigt sällan komma ihåg :)

      Radera
  14. Det lilla bageriet har jag läst. Bridget Jones läste jag aldrig men filmen (den första) har jag sett väldigt många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur många gånger jag har sett Bridget Jones :)

      Radera