onsdag 2 januari 2019

Månadsbokslut december 2018

Antal lästa böcker i december 2018: 10

81. I dödens labyrint av James Dashner
82. Nådastöt av Louise Penny
83. Vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg
84. Släke av Håkan Östlundh
85. Pianostämmaren av Stefan Tegenfalk
86. Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan
87. Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr
88. Nära hem av Alice Munro
89. En sån som du av Gillian Flynn
90. Avgrund av Jeff VanderMeer

Antal lästa sidor: 3347
Genomsnitt/dag: 108
Genomsnitt/bok: 334

Snittbetyg: 3,65
Ingående i serie: 7
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 3

Drama: 3
Feelgood: 1
Kriminalroman: 3
Science fiction: 2
Skräck: 1

Boktolvan: 1 (12/12)
E-böcker: 0 (6/12)
Finish that series: 1 (19/19)
Hyllvärmare: 6 (47/36)
Vi möts igen: 0 (6/6)
Sist på serien?: 1 (6/6)

Kvinnor: 5
Män: 5
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 3
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Antal nykomna böcker: 11
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg
Månadens överraskning: I dödens labyrint av James Dashner
Månadens besvikelse: Nära hem av Alice Munro
Månadens roligaste: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan
Månadens mysigaste: Vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg
Månadens otäckaste: En sån som du av Gillian Flynn

Kommentar:
Ja, sidantalet bekräftar det jag tyckte mig känna. Läsningen flöt på väldigt bra i december. Så bra att jag närmast slukade böcker över julledigheten. Betygsmässigt var det väl inte riktigt lika bra, men fyra fyror är väl helt okej och bara en som fick en trea.

En riktig seriemånad blev det i alla fall. Hela sju böcker ingår i serier, tre påbörjades och tre avslutades. Endast ett recensionsexemplar läste jag, vilket nog måste ses som en besvikelse. Jag vet inte hur det blev så. Desto fler hyllvärmare blev det, så många som sex stycken faktiskt.

Alla utmaningar är avklarade. Antalet e-böcker är inte helt rättvist, eftersom jag många gånger har läst e-boken trots att jag har pappersboken. Det är liksom mycket enklare att ta med läsplattan på bussen än en pappersbok. Nästan en hel ljudbok blev det, Ljuset vi inte ser, som jag lyssnade på i kombination med att läsa pappersboken. Jag har valt att räkna samtliga dessa som pappersböcker.

Av de elva nya böcker som flyttade in här så var tio julklappar (skulle ha varit elva, men Adlibris skickade fel bok) och bara en var recensionsexemplar. Inga böcker flyttade ut.

Om månadens bästa: Den här var det lite strid om, men Vaxade juveler och brända hjärtan avgick som vinnare tack vare Karolina
Om månadens överraskning: Jag trodde nog att jag skulle gilla I dödens labyrint, men att den skulle vara så bra...
Om månadens besvikelse: Det blir förmodligen inte mer Alice Munro för mig i alla fall.
Om månadens roligaste: Det här var svårt, men det blev Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden till slut.
Om månadens mysigaste: Jag måste sätta Vaxade juveler och brända hjärtan, trots att den inte var direkt mysig hela tiden.
Om månadens otäckaste: Avgrund kunde ha tagit hem det här om den inte hade flippat ut halvvägs, därför vinner En sån som du

8 kommentarer:

  1. Ja, du hann med en del i december du! Härligt! Här känns det som läsningen står helt still..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror läslusten kom när jag var ledig och utvilad.

      Radera
  2. Härlig läsmånad du ser ut att ha haft med många lästa. Synd med Munro, men det blir sådär ibland, jag har inte läst den boken men den står på läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland lossnar det bara :) Ja, det var synd med Munro, jag trodde att jag skulle gilla.

      Radera
  3. En härlig hög du hann med i december. Hittar 6 stycken böcker där som jag läst och gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad som hände, men plötsligt hade jag rejäl läslust :)

      Radera
  4. Jag har varit nyfiken på Munro, men inte kommit till skott än. Jag har en annan roman i bokhyllan som förhoppningsvis är litet bättre än den du läste. Åtminstone är den tunnare, vilket ju är en fördel om jag inte heller blir förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det finns en stor chans att du gillar. Det är mer så att hon inte verkar passa mig :)

      Radera