torsdag 17 januari 2019

Hett i hyllan #179

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi håller lite till i oktober 2015.
Här kommer den andra av de jag köpte på Akademibokhandeln när de hade köp fyra och betala för tre. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie köpte jag egentligen bara för att jag har hört så otroligt mycket bra om den. Och jag har väldigt svårt att stå emot en tegelsten.

Det händer ju inte alltför ofta att jag läser något från Nigeria, faktum är att jag tror att det aldrig har hänt, även om hon nu verkar bo i USA. Också. Jag har egentligen ingen aning om vad det är för typ av bok eller ens vad den handlar om, men nu när jag läser baksidetexten så låter den ju faktiskt mycket intressant.

Så här står det på baksidan:
Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter, Baby.

Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.

Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen och tvingad att gå ut i strid, Olanna och Richard söker tröst hos varandra och ideal och lojalitet testas och förskjuts för alltid.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

22 kommentarer:

  1. Den var bra men jag hade jättestora förväntningar som den inte uppfyllde...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/01/17/hett-i-hyllan-127/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag se till att vrida ner förväntningarna när jag läser den.

      Radera
  2. Den har jag läst och tyckte den var OK, men inte mer. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-179.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt med en så tjock bok som bara är okej.

      Radera
  3. Den vill jag läsa någon gång! Hört så mycket bra om hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört mycket bra om denna i alla fall.

      Radera
  4. Adichie oläst i min bokhylla, min bok också oläst:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/01/vem-var-greven-av-essex.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar ta emot för mig när jag en tegelsten i pocketutgåva.

      Radera
  5. Jag känner till Adichie genom hennes fantastiska TedxTalk, men jag har inte läst något av henne. Min hyllvärmare finns här: https://evelinareads.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-1_80.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara hört talas om henne som författare.

      Radera
  6. Vilken slump! Jag läser boken precis just nu. Gillar den verkligen än så länge. Har haft den stående sen januari 2017 så den har varit en hyllvärmare för mig också. Jag hakade på en utmaning på Instagram som går ut på att läsa just En halv gul sol nu under januari-februari. Du hittar mer information här: https://www.instagram.com/p/BsRH1pVhOiM/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var verkligen sugen att hänga på den tegelstensläsningen, men när boken inte fanns som ljudbok la jag det på hyllan. Det är nog enda sättet för mig att läsa två böcker samtidigt.

      Radera
  7. Den ska vara bra har jag hört. https://eggetbok.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-78.html

    SvaraRadera
  8. En bok jag har börjat på men av någon orsak aldrig läste klart. Men någon gång ska jag läsa hela. Mitt bidrag till Hett i hyllan

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-vecka-32017.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den passade kanske inte där och då.

      Radera
  9. Den står oläst hos mig också. Det är nog en bok som kräver lite tid och ork.

    https://frokenchristina.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-179.html

    SvaraRadera
  10. Den boken har jag hört mycket om men inte läst.
    Här är mitt bidrag denna vecka:
    http://www.annasfotnoter.se/2019/01/17/hett-i-hyllan-11/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite konstigt för jag har hört jättemycket om den, men jag har ingen aning om vad den handlar om :)

      Radera
  11. Åh, jag älskade den! Här är mina, idag tre, hetingar: https://bokdivisionen.wordpress.com/2019/01/17/hett-i-hyllan-3-x-jon-kalman-stefansson/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nästan ta tag i den. Nästan alla verkar ju vara överens :)

      Radera