måndag 7 januari 2019

Film: Deadpool 2 (2018)

Titel: Deadpool 2
Originaltitel: Deadpool 2
Genre: Action
Regissör: David Leitch
Manus: Rhett Reese, Paul Wernick, Ryan Reynolds
Skådespelare: Ryan Reynolds, Josh Brolin, Morena Baccarin, Julian Dennison, Brianna Hildebrand
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 119 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 7 december 2018



Handling
Efter att ha överlevt en attack från ett dödligt nötkreatur, kämpar den vanställde kafeteriakocken med att uppfylla sin dröm om att bli Mayberrys hetaste bartender, samtidigt som han försöker att lära sig att stå ut med sin dåliga smak.

I jakten på att återfinna sin krydda i tillvaron, som en tidsmaskin, måste Wade bekämpa ninjor, yakuza-maffian och ett gäng sexuellt aggressiva hundar, när han reser jorden runt för att förstå vikten av familjen, vänskap och smak- samt få en nyupptäckt äventyrslust och den eftertraktade kaffekoppstiteln "Världens bästa älskare".

Min kommentar
Jag vet inte vad det är med mig och de här superhjältefilmerna. Jag är inte speciellt glad i de flesta, ändå kan jag inte låta bli att köpa/se dem. Nu har det ju återigen varit Black Friday och då ramlade det så klart ner ett par av dem i min elektroniska varukorg.

Filmen började riktigt bra och jag kände mig nöjd där. Ett tag. Sedan blev det liksom bara värre och värre. Då slog det mig att jag hade kommit ihåg det helt fel, det var inte Deadpool jag gillade (det var Ant-Man, som även den inköptes på Black Friday). Nåväl, humorn var kul ett tag och ibland, en del skämt faller platt och det är mer vulgärt än roligt. Metahumorn fortsätter också, tyvärr inte lika mycket och roligt som i första filmen.

Deadpool som karaktär känns annorlunda i den här andra filmen, lite som att han vill bli tagen på allvar och därmed också som att filmen vill bli tagen på allvar. Det är en helt omöjlig ekvation och inte alls ett lyckat grepp i mina ögon. Filmen blir mer som en vanlig superhjältefilm än den där nyskapande och intressanta som första filmen var.

Soundtracket är bra och det kan bero på att det är väldigt retro, alltså den musik som jag växte upp med. Och hur ofta hör man Dolly Parton i en superhjältefilm? Det fungerar förvånansvärt bra.

Tempot är mestadels högt, men det finns en del segare sträckor, och det är rått och brutalt. Underhållning i nästan två timmar alltså. Och som vanligt, sluta inte titta innan eftertexterna är slut.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 853 betyg).
IMDb hade den 7,8 i genomsnitt (beräknat på 310 958 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar