lördag 19 januari 2019

"En sån som du" av Gillian Flynn

Författare: Gillian Flynn
Titel: En sån som du
Genre: Skräck
Antal sidor: 62
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The grownup
Översättare: Molle Kanmert Sjölander
Serie: -
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2015
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 december 2018




Första meningen: Jag slutade inte runka för att jag inte var bra på det.

Baksidetext
En regnig aprilmorgon kliver Susan Burke in på den tvivelaktiga tarotstudion Anden i handen. Spådamen som läser av Susans aura råkar vara en ung boknörd med en fallenhet för bedrägeri och en förkärlek för skräckromaner. Hon identifierar genast den olyckliga förortsfrun Susan som ett lätt byte. Men när hon kort därefter besöker den dystra viktorianska villa som tycks vara källan till Susans oro inser hon att hon inte längre behöver låtsas. Hon har stigit rakt in i en riktig skräckroman.

Min kommentar
Gillian Flynn finns på min autobuy-lista. Ändå hade jag faktiskt inte tänkt köpa den här långnovellen. Sedan hittade jag den extra billigt och vem är då jag att stå emot en favoritförfattare? När hon dessutom skriver i en genre som sägs vara skräck. En favorit även det.

Jag kan väl säga att jag vaknar till direkt av första meningen. Det var totalt oväntat. Berättaren, som vi inte får veta vad hon heter, fortsätter på samma råa sätt. Till min stora förvåning så funkar det här, i en novell. I en hel roman hade jag nog ledsnat.

Inledningen, där berättaren etableras, är något för lång i min smak. Det tog inte speciellt lång tid innan jag greppade hennes personlighet och vad som driver henne. Detta är, som vanligt när det handlar om Gillian Flynn, en berättelse om white trash, men här finns även överklass.

Det är smått imponerande att man kan få in så mycket i en historia på färre än 60 sidor. Här finns en obehaglig stämning, intressanta och opålitliga karaktärer och till och med en twist. Jag kan nog inte kalla detta för tvättäkta skräck, men det som är läskigt är det som händer i huvudet, i det dolda, det ovissa. Man kan liksom aldrig vara riktigt säker. Jag vet fortfarande inte vem jag ska lita på. Det är läskigt.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,4 (beräknat på 113 betyg).
Goodreads hade den 3,54 i genomsnitt (beräknat på 73 112 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om En sån som du: Lottens bokblogg, Johannas deckarhörna och Tjalle läser.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Det är fascinerande hur en del författare lyckas på så få sidor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och då är denna ändå lite tjatig i början :)

      Radera