torsdag 10 januari 2019

Hett i hyllan #178

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi håller lite till i oktober 2015.
Akademibokhandeln hade köp fyra och betala för tre och då handlade jag förstås. Alla fyra är fortfarande olästa. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa är den första att dyka upp här.

Den här boken har faktiskt lockat mig ända sedan jag först hörde talas om den. Det är svårt att tro, jag förstår det, när den inte är läst efter drygt tre år. Men så är det, kön är lång här. Det är ju inte speciellt ofta jag läser böcker av författare från Palestina (även om hon nu bor i USA) och det verkar vara en väldigt intressant bok.

Så här står det på baksidan:
Palestina 1940. Olivodlaren Yehya Abulheja lever som hans förfäder gjort före honom med sin familj i den rofyllda byn Ein Hod. Men när staten Israel utropas 1948 krossas friden i Ein Hod för all framtid och samtliga invånare tvingas bort ifrån sina fädernehem och flyttas till ett flyktingläger i Jenin. Yehya tvingas fly med sin hustru Basima och deras vuxna söner Hasan och Darweesh. Under flykten rycks Yehyas barnbarn Ismael ur sin mor Dalias famn av en judisk soldat som överlämnar gossen i gåva till sin svårt traumatiserade hustru, en överlevare från Förintelsen. Lille Ismael växer upp som David Avaram och kommer som israelisk soldat att slåss mot sin biologiska familj.

I flyktinglägret i Jenin föder Hasans hustru Dalia ytterligare ett barn, dottern Amal som är bokens egentliga berättare. Amal överlever med nöd och näppe sexdagarskriget 1967 gömd i ett skyddsrum och hamnar så småningom i en flickskola i östra Jerusalem där hon får sin utbildning, för alltid skild från sin familj. När den israelisk-palestinska konflikten når sitt crescendo 1982 förlorar Amal i stort sett alla hon älskar i kriget i Libanon. Hon tvingas fly till USA och uppfostrar på egen hand sin nyfödda dotter Sara och skapar sig en egen tillvaro.

När Amal, många år senare, får besök i USA av en israelisk man vid namn David, på jakt efter sin rätta identitet, knyts de lösa trådarna i väven ihop och hon väljer att återvända till Mellanöstern med sin dotter. Tillsammans upptäcker de ett splittrat hemland som kanske aldrig mer blir sig likt.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Den står oläst i min hylla också ...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/01/10/hett-i-hyllan-126-2/

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst och tyckte den var bra. Min hyllvärmare https://boklysten.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-178.html

    SvaraRadera
  3. Den står oläst här med...
    Min heta bok för denna vecka:
    http://www.annasfotnoter.se/2019/01/10/hett-i-hyllan-10/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får kanske göra gemensam sak, alla vi som inte har läst den :)

      Radera
  4. Den finns oläst i min bokhylla med. https://eggetbok.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-77.html

    SvaraRadera
  5. Mitt bidrag denna vecka ...

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-vecka-22019.html

    SvaraRadera
  6. Den finns oläst även hos mig. Kanske är det tiden eller att det kommer nya böcker hela tiden.

    https://frokenchristina.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-178.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju varje år köpt fler böcker än vad jag hinner läsa så det är ju inte konstigt att vissa blir stående.

      Radera
  7. Jag undrar om den inte ligger här hemma hos mig också :)

    SvaraRadera