söndag 20 januari 2019

Smakebit på søndag: Minnets slutna rum

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår var vi ute och åt, vi hade en årsdag i torsdags (22 år sedan vi träffades 😮), på en österrikisk restaurang här i Lund. Första gången vi var där, efter ett tips i en bok (Vit krypta av Mariette Lindstein), så blev vi alldeles överväldigade av maten. Och det var lika bra den här gången också. Ett bevis, om något, på att man faktiskt lär sig saker när man läser. Vi hade aldrig hittat den restaurangen annars.

Boken jag läser nu, Minnets slutna rum av Jan Bertoft och Håkan Tängnander, beskrevs så lockande att jag helt enkelt inte kunde stå emot. Den skulle innehålla ett spektakulärt mord. Nu är det inte egentligen själva mordet som är spektakulärt (lite missvisande ordval, tycker jag), i stället visar det sig att detta är det klassiska mysteriet. Inte mig emot. Jag har kommit ganska mycket längre än där jag väljer att ge smakprovet, men det är för att du helt enkelt ska få veta i vad det spektakulära ligger.

Min smakebit är från sida 15.
- Vänta nu, sa Vanja långsamt och tittade på de två. Säger ni alltså att det bara finns ett sätt att ta sig in och ut. Där.
    De såg nästan skärrade ut medan de nickande bekräftade att Vanja pekade rätt.
    - Och den var låst när städerskan kom och när ni kom. Och nyckeln satt alltså i från insidan.
    - Ja.
    - Och mördaren ligger alltså inte och trycker nånstans?
    Ivriga nickningar.
    - Då har vi ju ett slutet rum.

24 kommentarer:

  1. tack för lite klaustrofobisk smakbit.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Den här fick jag också, står relativt högt på läslistan. Österrikisk mat låter ju inte helt lockande, men ölen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Österrikisk mat är lite underskattad, det är mycket som är gott. Men så klart, ölen är ju mycket värt :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten den ska jag läsa snart

    SvaraRadera
  4. Ett klassiskt upplägg med det låsta rummet. Spännande!

    SvaraRadera
  5. Låter som min typ av klassiskt mysterium! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poirot hade väl ett antal sådana här :)

      Radera
  6. Hej,tack för din kommentar, då vet jag att filmen redan är klar, har inte så bra koll tydligen. Deckare är inte min genre, läser bara ytterst få. Men tack för smakbit, o ha en riktigt skön söndag, här i Dalom är det kallt. -16 grader, burr

    SvaraRadera
    Svar
    1. TV är lite min reserv-bok, eller vad man ska säga :) Jag skulle hellre ha -16 än runt nollan, rått och fuktigt som vi har det.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Såna klassiska mordmysterium brukar ju vara spännande att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte mer klassiskt än så :)

      Radera
  8. Den är jag lite sugen på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Så morsomt å finne en restaurant på grunn av en bok. Jeg liker både det og det å plukke ut matretter fra bøker :-)
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har aldrig hänt förut, men jag ser gärna att det händer igen :) Blev väldigt förvånad när karaktärerna i boken gick och åt på en österrikisk restaurang i stan där jag bor. Det kunde det väl ändå inte finnas en? Men jo då :)

      Radera
  10. Låter som klassisk spänning. Kände inte till boken/duon men blir nyfiken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ut den igår och den var okej.

      Radera
  11. Låter intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera