lördag 26 januari 2019

"Göteborg rouge" av Håkan Tendell

Författare: Håkan Tendell
Titel: Göteborg rouge
Genre: Thriller
Antal sidor: 168
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Göteborg noir 2
Förlag: Nomen
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 1 januari 2019




Första meningen: November 2021.

Baksidetext
2020-talet. Göteborg är Skandinaviens snabbast växande storstad. En pulserande, kosmopolitisk smältdegel. Ett ymnighetshorn för rockartister, popkonstnärer, författare och filmregissörer. En av världens hetaste regioner för innovativa startups och scaleups inom tech och life science. Smolket i glädjebägaren: det vimlar av mafiosos, gatugäng, gangsters av alla slag. Göteborg har inte längre sju särskilt utsatta områden. Endast ett: hela staden. Hammarhämnaren Frank har nyss kört i havet med en Lamborghini från piren utanför Varbergs fästning.

Min kommentar
Sommaren 2016 läste jag Göteborg noir av Håkan Tendell och även om den kanske inte nådde riktigt ända fram så var den bra. Speciell, minst sagt. Jag har väntat lite på en uppföljare och jag blev mäkta glad när jag fick ett mejl med en fråga om jag ville läsa den. Trots att jag blev varnad om att den skulle vara väldigt blodig. Eller kanske tack vare.

Det tar verkligen inte många sidor förrän jag är helt fast. Bara miljön får mig att aldrig släppa boken. Vi gör härliga turer genom ett futuristiskt Göteborg, där det mesta ändå är sig likt. Västlänken är, till exempel, fortfarande inte klar år 2021. Tyvärr lämnar vi stan för andra platser, alldeles för länge. Jag hade gärna stannat kvar i stan. Till min stora överraskning så förekommer båda de små grannbyarna till byn där jag växte upp. Ett plus för det.

Göteborg rouge känns som en parodi på en modern actionfilm. En mycket lyckad parodi. Det är fullt av ironi och minsann, ett par Göteborgshistorier också. Många skratt och fniss blev det, så många att sambon undrade vad i hela friden jag läste.

Håkan Tendells ambition ska, enligt honom själv, ha varit att skriva den blodigaste romanen i svensk litteraturhistoria. Tack och lov så lyckas han inte med det (jag gillar inte splatter). Att såga av ett huvud med hjälp av ett staket är visserligen makabert, men speciellt blodig tycker jag inte att berättelsen är, däremot ganska rå. Bisarr är ett annat bra ord.

Göteborg rouge gör inga anspråk på att vara seriös, men jag tycker mig ana spår av budskap. Åtminstone väljer jag att tolka det så. Här finns inga andningspauser. Det är fullt ös, medvetslös som gäller. Från första bokstaven till sista.

Goodreads hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 2 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Göteborg rouge: Tusen sidor, Hanneles bokparadis och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. fart och fläkt, välskriven fin rundtur i Göteborg ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen fart och fläkt :) Och jag fick en helt vansinnig hemlängtan.

      Radera