måndag 14 januari 2019

Film: Mowgli (2018)

Titel: Mowgli
Originaltitel: Mowgli
Genre: Äventyr
Regissör: Andy Serkis
Manus: Callie Kloves
Skådespelare: Rohan Chand, Christian Bale, Cate Blanchett, Benedict Cumberbatch, Andy Serkis
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 104 min
Serie: -
Såg den på Netflix 15 december 2018





Handling
I Indiens djungler blir en grupp människor attackerade av tigern Shere Khan som mördar två föräldrar till en liten pojke. Pojken lyckas överleva och hittas av pantern Bagheera som tar med honom till en vargflock. Vargarna adopterar pojken och döper honom till Mowgli. Han växer upp tillsammans med sina vargsyskon och får lära sig djungelns tuffa lagar av björnen Baloo och Bagheera. Mowgli måste inte bara kämpa för sin överlevnad mot Shere Khan, utan även mot sitt eget mänskliga ursprung.

Min kommentar
Sambon blev alldeles eld och lågor när han upptäckte att Mowgli skulle ha premiär på Netflix. Lite förvånad blev jag. Det är inte direkt hans genre, men vem är jag att vägra.

Jag tycker nog att början av filmen är bäst, även om jag tycker att det plötsligt blev konstigt när Mowgli och djuren pratade med varandra. Något som jag aldrig reagerat på i den tecknade versionen. Det kan bero på att djuren har mänskliga ansikten med mänskliga uttryck. Det tar ett tag att vänja sig vid det.

I mitt huvud blir det väldigt förvirrat när filmen ibland är väldigt barnslig och ljus för att i nästa ögonblick bli väldigt brutal och djupaste svart. Nästan som att manusförfattaren inte kunde bestämma sig för vem som skulle vara målgruppen och ville göra något för alla. Jag förstår faktiskt inte riktigt vem filmen är gjord för. Det är definitivt inte barn. Åldersgränsen är 13 år enligt Netflix, men jag har svårt att se att den åldersgruppen vill se den här typen av film. Om inte något har ändrats grymt mycket sedan jag själv var i den åldern. Målgruppen måste ju vara vuxna och då är den lite för barnslig.

Allt är väldigt snyggt gjort och rösterna görs fantastiskt bra. Rohan Chand, som spelar Mowgli, känns lite överspelad, men det måste vara svårt att spela mot CGI-figurer. Min favorit är solklart Bhoot. Han är ju omöjlig att inte gilla.

Jag har inte läst Kiplings Djungelboken så jag vet inte hur den här versionen stämmer med originalet, så att säga. Det här funkar dock inte så bra för mig. Och sambon, ja han somnade efter en stund.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 107 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 18 296 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den här försökte jag se, men den funkade inte, orkade inte se klart den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du visste vad det var skönt att höra. Jag trodde att det kanske bara var jag.

      Radera