måndag 21 januari 2019

TV-serie: Bodyguard #1

Titel: Bodyguard
Originaltitel: Bodyguard
Genre: Thriller
Skapad av: Jed Marcurio
TV-bolag: BBC One
Skådespelare: Richard Madden, Gina McKee, Keeley Hawes, Ash Tandon, Anji Mohindra
Premiär: 2018-08-26
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på Netflix januari 2019





Handling
Brittisk serie som utspelar sig i maktens korridorer och berättar historien om David Budd, en hjältemodig men labil krigsveteran som nu jobbar för Londonpolisen som livvakt. När han får i uppdrag att skydda inrikesministern Julia Montague slits Budd mellan plikten och sina egna övertygelser. Är mannen som ansvarar för inrikesministerns säkerhet i själva verket hennes största hot?

Min kommentar
Det är inte alls svårt att hitta TV-serier att titta på. Det svåra är att hitta de bra, guldkornen, i allt brus. Jag minns inte riktigt hur jag fick ögonen på Bodyguard, men den är definitivt ett guldkorn.

Jag hade nog förväntat mig en sådan där ordinär livvaktsserie, en där den som blir vaktad är i livsfara och där den som blir vaktad och den som vaktar blir kära. Mycket av det stämmer även in på Bodyguard, men den blev snabbt en helt annan serie än den jag förväntade mig. Det kan bero på att den är brittisk. De kan det här med thrillers och det är alltid lättare att relatera till karaktärerna än vad det brukar vara i amerikanska filmer/serier där allt är mycket mer glamoröst. Här är det skitigt och nära.

Avsnitten är förhållandevis långa och något av de i mitten är lite sega och småtråkiga (det kan också ha berott på att jag var sanslöst trött). Det gäller att vara på tårna, annars missar man något. De sista avsnitten bingewatchar vi, de är otroligt spännande.

Det händer inte speciellt ofta att jag gissar fel på goda och onda, men i den här serien gör jag det. Vissa karaktärer är jag aldrig riktigt säker på, andra är jag bombsäker på (pun intended). Jag får två rejäla överraskningar. Det gillar jag.

Richard Madden fick Golden Globe-priset best performance by an actor in a television series - drama för sin rolltolkning. Jag förstår det. David Budd är en ytterst berörande karaktär. Och komplex.

Bodyguard var lite som att lägga ett pussel där ett par viktiga bitar saknas. Plötsligt hittar man dem. Då ser man vad allt föreställer.



TV Time har serien 9,58 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 47 067 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar