onsdag 16 januari 2019

"Nära hem" av Alice Munro

Författare: Alice Munro
Titel: Nära hem
Genre: Drama
Antal sidor: 377
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: -
Översättare: Karin Benecke
Serie: -
Förlag: Atlas
Utgivningsår: (original) 1983-1993 (min) 2009
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 28 december 2018




Baksidetext
Alice Munros noveller kan sägas kretsa kring uppbrott och förändringar i till synes vardagliga kvinnors liv i hennes hemtrakter i den kanadensiska provinsen Ontario. Ofta handlar berättelsen om kärlek, men knappast en romantisk sådan, snarare är det en kärlek som man försöker få att fungera eller en kärlek som man återhämtar sig ifrån. Ur detta uppstår stor litteratur som uppskattas och läses över hela världen. Alice Munro har fått flera stora utmärkelser. 2009 tilldelades hon Man Booker International Prize, den finaste utmärkelse en författare kan få vid sidan av Nobelpriset.

Min kommentar
Jag är väldigt sällan sugen på att läsa de "moderna" nobelpristagarna, tycker kriterierna för priset på något sätt har glidit för långt åt smal och svår. Alice Munro däremot kände jag mig lite nyfiken på och när en novellsamling dök upp på bokrean 2015 så köpte jag den.

Den här novellsamlingen är ett hopplock av noveller från tre av Alice Munros samlingar (Jupiters månar, Kärlekens vägar och Äpplen eller apelsiner), vilket jag tycker är ett oskick. Hade jag haft koll på det så hade jag köpt en annan.

Det tar inte speciellt många noveller innan jag inser att Alice Munro kanske inte är något för mig. Det finns liksom ingen mening med berättelserna. De har knappt någon början och inte heller något slut, de är helt enkelt ett tvärsnitt ur en deprimerad kvinnas liv. Vilket får mig att fundera över om det inte finns några lyckliga kvinnor i Alice Munros värld. Historierna är väldigt vardagliga, ibland med en knorr och alla verkar börja med att någon ser tillbaka på någon händelse från långt tillbaka. Berättandet är väldigt ofta (alltid?) rörigt och hoppigt, det börjar med en historia och så kan det liksom börja en annan mitt i där. Jag tycker att det i stort sett är samma berättelse om och om igen. Bara med andra människor. Alla är sällsamt deprimerande.

Novellerna är lite för långa för att läsa i ett svep om man som jag oftast läser dem innan det är dags att sova. Det kan ha påverkat vad jag tycker om dem. Det känns som att jag alltid blev less någonstans i mitten av novellen och tappade fokus. Några av novellerna läste jag mitt på dagen, men det blev samma resultat.

Jag har inga favoriter, även om jag tyckte en aning mer om Jupiters månar och Annorlunda, och kan inte sätta något annat betyg än en intetsägande trea för det är precis så jag uppfattar novellerna. Det finns inget som skaver, men inte heller något som tar tag i mig.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,6 (beräknat på 224 betyg).
Goodreads hade den 3,48 i genomsnitt (beräknat på 125 betyg).
Jag ger den 3,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Nära hem: C.R.M. Nilsson, Det här har jag läst och Andra sahligheter.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Munroe men har fått för mig att hon inte är något för mig av någon anledning

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta verkar ju gilla henne, men jag blev jättebesviken och kommer inte att läsa fler av hennes noveller. Inte som det känns nu i alla fall.

      Radera