måndag 7 januari 2019

TV-serie: Designated survivor - Säsong 2

Titel: Designated survivor
Originaltitel: Designated survivor
Genre: Thriller
Skapad av: David Guggenheim
TV-bolag: ABC
Skådespelare: Kiefer Sutherland, Paulo Costanzo, Zoe McLellan, Italia Ricci, Kal Penn
Premiär: 2017-09-27
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 22
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på Netflix november-december 2018





Handling
Efter ett år på posten som president börjar Tom Kirkman finna sin roll som statschef. Stödd av sin lojala stab i Vita huset tacklar Kirkman den dagliga strömmen av ärenden och problem. Terroristerna som attackerade huvudstaden är fortfarande på fri fot och presidenten kommer inte att låta något hindra honom från att skipa rättvisa för offren, även om det innebär personliga uppoffringar.

Min kommentar
Förra året så råkade vi ju hitta den här serien (efter ett tips från Bokhuset) och just då var det bland det bästa som fanns att se. Andra säsongen kom redan förra hösten, men jag vill ju att alla avsnitt ska vara på plats innan jag börjar titta så den har fått vänta. Länge.

Alltså, jag vill så gärna att våra politiker var så här ärliga och rakryggade. Han sätter alltid landets bästa främst, helt oberoende av partifärg. Det skulle sannerligen behövas i svensk politik just nu. Ville bara säga det så att det blir klart.

Den här andra säsongen är inte lika bra som den första, men den är fortfarande helt klart mer än sevärd. Den har blivit lite mer lik West Wing och den spännande whoddunit är borta. Av förklarliga skäl. Det saknas dock inte andra, nya mysterier. Faktum är att det nog händer lite väl många konstiga och extrema saker. Jag har samma känsla; kan man lita på någon? Ja. Presidenten. Förutom den där ogenomtänkta attacken på det lilla landet så sköter han sig perfekt.

Till min stora glädje så dyker Michael J Fox upp i en roll. Det var oväntat. Han är alltid ett välkommet tillskott i vilken serie som helst. I den här serien finns väldigt mycket väldigt bra och intressanta karaktärer. Några nya favoriter är sanningssägaren Lyor, brorsan Trey, företagschefen Andrea och advokaten Kendra. Favoriterna från förra säsongen hänger kvar, mer eller mindre, men Hannah gillar jag inte alls lika mycket. Hon känns inte lika rättrådig, eller jo, men hon är betydligt mer skjut först och fråga sedan.

När jag skulle skriva ihop det här inlägget så upptäckte jag, först, att ABC hade lagt ner serien. Med tanke på cliffhangern i sista avsnittet så var det inte speciellt rolig läsning. När jag googlat runt ett tag så visade det sig att Netflix har köpt rättigheterna och ska göra en tredje säsong. Nu väntar jag på den.

[spoiler]Kirkman annonserar att han ska ställa upp i nästa val, han ringer justitieministern och ska prata om... vadå? Hannah åker till London för att rädda Damiens dotter, på ett USB-minne som den ryska spionen har finns en film som visar Emily och Poreskova.[/spoiler]




TV Time har serien 8,66 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,7 i genomsnitt (beräknat på 53 825 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.


Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om båda säsongerna, kändes som att det kan vara en av Kiefer Sutherlands bästa roller. Håller med om Fox. Roligt att det kommer en tredje säsong. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag förväntade mig, men förmodligen var det något liknande som första säsongen. Om jag hade tänkt efter så skulle jag ha insett att det ju inte var möjligt. Jag vande mig nog under tiden för jag tyckte det blev bättre och bättre :)

      Radera