onsdag 9 januari 2019

"Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden" av Jenny Colgan

Författare: Jenny Colgan
Titel: Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden
Genre: Feelgood
Antal sidor: 299
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Christmas at Little Beach Street Bakery
Översättare: Birgitta Karlström
Serie: Lilla bageriet 3
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2017
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 december 2018




Första meningen: Den här berättelsen handlar om en speciell jul, men börjar egentligen med någonting Mycket Dåligt som hände på våren samma år.

Baksidetext
Det är snart jul i Mount Polbearne, det lilla ö-samhället strax utanför Cornwalls kust. När Polly inte är upptagen med att skapa läckerheter i det lilla bageriet på strandpromenaden myser hon med sin underbara pojkvän, Huckle. Hans honungsaffärer går dock inte så bra som de hoppats, och kanske borde de lägga sina bröllopsplaner på is ett tag? Inga problem för Polly, men Huckles barnlängtan blir inte lika lätt för henne att hantera. Det visar sig också att Pollys vän Kerensa undanhåller något. Något som riskerar att splittra de goda vännerna.

Nu nalkas en tid för familj, vänner och inte minst för julmarknaden, årets höjdpunkt! Men mitt i förberedelserna får Polly ett telefonsamtal som vänder upp och ner på allt. Hur ska hon ens kunna tänka på julen när hennes eget liv är ett enda stort kaos?

Min kommentar
Den här boken köpte jag i början på december förra året, men eftersom jag inte hade läst andra delen än (som utspelar sig på sommaren och därför, naturligtvis, måste läsas på sommaren) så fick den vänta i ett år på att bli läst. Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden sägs vara den sista delen i serien om det lilla bageriet och ja, det kanske är lika bra.

Miljön är ju som vanligt helt fantastisk. Den där lilla ibland-ön utanför Cornwalls kust känns som ett måste för ett besök. Ja, det gör ju hela Cornwall, faktiskt. Jag gillar verkligen att det där med att bo i en fyr inte framställs som något mysigt och romantiskt. Såvida man inte gillar att bo kallt och eländigt.

Polly, som jag kom bättre överens med i förra boken än i första, är nästan tillbaka på ruta ett. Hon är fortfarande en velepotta och föredrar att älta sina problem i stället för att ta tag i dem. Hon tar gärna på sig att vara världens samvete också. Huckle... nej, jag klarar bara inte av karln. Han är en sådan drama queen att hälften hade varit nog. Jag är också ganska less på att återuppleva Pollys och Huckles problem i varenda bok. I stället för att gissa vad den andra menar så kan man faktiskt fråga. Reuben, som jag gillade i första boken, blir bara för mycket av det goda här. Jag gillar inte alls hur karaktärerna agerar, i vissa avseenden så känns de inte som sig själva. Och favoriten Neil är med på tok för lite.

Jag kan tycka att det är för lite jul och för lite mys i den här boken. Det är väldigt svårt att gilla en bok där själva grunden är något som man inte kan förlika sig med. Här finns en del allvarliga problem/ämnen, men jag känner att de flesta hastas förbi och lämnas olösta/sopade under mattan. Ibland behandlas de dessutom på ett nästan humoristiskt och lättvindigt sätt. Bakningen får återigen stå tillbaka och jag saknar de ljuvliga dofterna som osade ur första delen.

Nu låter det så klart som att det bara är mörker och elände i en bok som borde vara mysig, men det finns ju en del mysiga episoder också. Mitt stora problem med de som händer är nog att det känns krystat, påhittat och farligt nära buskis. Och att karaktärer plötsligt gör saker som jag uppfattar går stick i stäv mot vilka de är. Men det är underhållande och boken är både snabb- och lättläst. Allt liksom bara flyter på.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,4 (beräknat på 94 betyg).
Goodreads hade den 3,76 i genomsnitt (beräknat på 5 355 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden: C.R.M. Nilsson, Västmanländskans bokblogg och Boklysten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte ju redan första boken inte riktigt var så bra som jag hade hoppats och ju mer jag hör om de övriga böckerna desto mindre lockad blir jag att fortsätta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du frågar mig så kan du sluta läsa. Första boken är den som jag har tyckt varit klart bäst.

      Radera