söndag 27 januari 2019

Smakebit på søndag: Vad Milo såg

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Vi brukar inte gå på bio speciellt ofta, vanligtvis är det en gång om året och då i samband med vår långhelg i Göteborg. Nu har vi lyckats skaffa oss sex presentkort på biobiljetter (eller ja, nu har vi bara fyra kvar) så det var ju liksom bara att pallra oss iväg. Till vår stora glädje så hade precis Britt-Marie var här (som bygger på Fredrik Backmans bok) premiär så första filmen att se var ett enkelt val.

Läsningen blev ju lite lidande igår då, men eftersom jag vaknade halv sex så hann jag påbörja en ny bok. Man skulle kunna kalla Vad Milo såg av Virginia Macgregor för mitt största dåliga samvete. Den är nämligen ett recensionsexemplar. Från oktober 2014. Så kan det bli ibland och jag brukar trösta mig med att jag faktiskt inte har bett att få den. Den har inte lockat jättemycket, eftersom jag hade helt klart för mig vad det var för typ av bok. Så här långt verkar jag ha haft fel.

Min smakebit är från sida 51.
I Syrien placerar man inte äldre människor på hem. De bor i hus med sina familjer, de sitter och berättar historier och äter baklava och dricker starkt svart kaffe från dricksglas.
    Tripi hade velat berätta för den gamla damen att han inte ville äta de där potatisarna heller, bleka som den syriska sanden, inte heller den där sega biffen som låg i sin bruna såspöl. Han ville säga till henne att han en dag skulle laga en festmåltid till henne såsom de gjorde för rika människor på De Fyra Årstiderna i Damaskus.

32 kommentarer:

  1. jo, kvinnors jobb att ta hand om de gamla... lite så i England med för det kostar... tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken är jättefin, men det är ju just det, att det är kvinnorna som är hemma och tar hand om hemmet. Det kanske inte alla har lust med.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad jag tycker än.

      Radera
  3. Milo, ett så vackert namn.
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl att du skulle tycka det.

      Radera
  4. Ska bli intressant att se vad du tycker om den här boken. Och filmen, den vill jag ju gärna se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig lite tudelad just nu. Ena sidan tycker den är fin, andra sidan tycker den är naiv.

      Radera
  5. Jag ville tycka om den boken, men i slutändan blev det ett sådär från min sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den började bra, men nu vet jag inte längre.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Inte en susning om vad det är för slags bok, får vibbar om uppväxtskildring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte heller vad det är för typ av bok, vem som är målgruppen. Känner mig lite lätt förvirrad av det.

      Radera
  7. Den här boken kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Jag blir jätteinspirerad att ta itu med fler hyllvärmare!

    SvaraRadera
  9. en helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Jeg vil gjerne se Britt-Marie var här på kino, så jeg håper de skal vise den på kinoen i Norge. Det var en fin bok.
    Det skjer at jeg også har recensionsexemplar liggende som jeg ikke får lest. Men jeg vet det er forståelse for det siden livet av og til kommer i veien :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev kanske en liten aning besviken på filmen. Britt-Marie och alla andra karaktärer var så nedtonade så allt det speciella var borta.

      Den här boken har inte varit prioriterad på något sätt. Har inte riktigt känt mig lockad av den, men nu kändes det som att det var dags.

      Radera
  11. Det var en okänd bok för mig men jag tycker att den verkar intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kunna säga att den handlar om den eländiga åldringsvården. Just nu i alla fall. Det gör mig otroligt upprörd.

      Radera
  12. Tack för en intressant smakbit. Är nyfiken på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste försöka läsa den på ett annat sätt än vad jag brukar. Det är en annorlunda bok.

      Radera
  13. Så tydligt det blir att allt har två sidor - minst!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl väldigt sällan som något bara har en sida.

      Radera
  14. Takk for smakebiten, dette høres ut som en spennende og interessant bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, annorlunda är den i alla fall :)

      Radera
  15. Mycket bra tydliggjort att vi har olika kulturer i världen, den ena behöver inte vara bättre än den andra, bara annorlunda.Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inget som säger att den ena är rätt och den andra är fel. Fel blir det inte förrän någon tvingas göra något den inte vill.

      Radera
  16. Har inte läst den men den låter intressant! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad den går ut på än och vem den egentligen är skriven för. Det gör mig lite förvirrad.

      Radera