torsdag 3 januari 2019

Hett i hyllan #177

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en oläst från oktober 2015.
Jag vet inte riktigt om jag ska säga att Straff är ännu en oläst av Håkan Nesser för namnet som står på boken är Paula Polanski och översättaren är Håkan Nesser... Det finns dock ingen information om vare sig originalspråk eller vad boken heter på det.

Polanski skriver, sägs det, precis som Nesser. Eller tvärtom. Huruvida Polanski och Nesser är samma person har jag egentligen inga åsikter om, speciellt som jag ju inte har läst boken än. Men någon som skriver som Nesser måste ju vara bra.

När jag väl läst den så blir det ju förstås lite problem hur den ska räknas. Är det en ny författare då? Vilka lyxproblem man har...

Så här står det på baksidan:
Författaren Max Schmeling får ett brev från Tibor Schittkowski, en bekant som han inte träffat på fyrtio år. Denne är döende och vill ha hjälp med någonting, men vägrar berätta vad det är frågan om. Eftersom Max står i tacksamhetsskuld till Tibor bestämmer han sig för att ställa upp. Han reser tillbaka till sin barndomsstad, träffar sin borttynande gamle skolkamrat och får ett uppdrag.

Vari detta uppdrag består är dock höljt i dunkel, åtminstone till en början, och Max dras in i en historia där hans egen roll blir allt tyngre men samtidigt alltmer svårbegriplig.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Det var en okänd bok för mig.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2019/01/03/hett-i-hyllan-125/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag hur jag hittar alla böcker... De som jag tycker har synts precis överallt kan helt ha gått förbi andra :)

      Radera
  2. Känner inte till den boken. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-177.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en del skriverier om den när den kom.

      Radera
  3. Här är min heting: https://bokdivisionen.wordpress.com/2019/01/03/hett-i-hyllan-matrosen-stjarnan/

    SvaraRadera
  4. Okänd bok för mig.
    Här är mitt bidrag

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-vecka-12019.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så märkligt att jag upptäckte den i bruset :)

      Radera
  5. Tråkig framsida. https://eggetbok.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-76.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den påminner lite om hur omslagen såg ut förr :)

      Radera
  6. Den boken har jag inte hört talas om men jag vill gärna läsa böcker av Nesser igen så kanske denna.

    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2019/01/hett-i-hyllan-177.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast helt säkert att det är Nesser är det ju inte :)

      Radera