torsdag 10 januari 2019

Helgfrågan v 2 (10 - 13 januari)

Nu var det verkligen längesedan jag var med på Mias Helgfrågan. Senast var visst i november. Det kan bli så där ibland när tiden inte riktigt räcker till. Hoppas den kan göra det i fortsättningen.

Veckans fråga är: Valet av genre, tycker du den ändrar sig med åren och i så fall varför?

Nej, det tycker jag nog egentligen inte. I det stora hela så är mina favoritgenrer samma som de alltid har varit; skräck, science fiction och deckare. Den enda skillnaden är kanske att jag förr läste mer historiska romaner, de har nästan utgått till förmån för deckarna. Att deckarna har vunnit så mycket mark beror nog på att jag älskar problemlösning.

Veckans bonusfråga är: Har du plockat bort julen än?

Nej, julen ska inte dansas ut förrän tjugondag Knut. Som den alltid har.

28 kommentarer:

  1. Jag försöker variera mig, men jag är lite av en periodare ibland. Just nu är det deckare som gäller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag varierar nog inte medvetet, däremot så kan jag ibland känna att det räcker med mörker och elände :)

      Radera
  2. jag har vidgat mitt läsande en hel del, tack vare bokbloggandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid läst det jag har kommit över. Det gick inte an att vara kräsen med ett pyttelitet skolbibliotek :)

      Radera
  3. jag har gått motsatt väg. läste en hel del deckare förr men inte nu längre. men har börjat läsa historiska romaner och en och annan feel - good - roman och enstaka dystopier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så att det är faser man får gå igenom. Åt olika håll i det här fallet :)

      Radera
  4. Jag har sagt att jag ska försöka återvända lite till science fiction, som var en genre jag älskade när jag var barn/ungdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också hitta tillbaka lite till det, men det är svårt att hitta moderna science fiction som kan mäta sig med de böcker jag läste förr. Som de av Isaac Asimov och Arthur C Clarke.

      Radera
  5. Har alltid läst väldigt brett och det har inte ändrats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser det som sätts i händerna på mig :)

      Radera
  6. Visst är men mer hemma i vissa genrer :) Det är väl skönt! När man väl provat på något annat, så kan det vara skönt att komma "hem" till det man VET att man trivs med igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig känsla när man hittar "hem" igen. Ibland händer det :)

      Radera
  7. Det är nog precis det skälet som gör att jag gillar deckare också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog mig många år att förstå sambandet :)

      Radera
  8. Det har blivit en hel del förändringar under årens lopp men sen finns det genrer som jag alltid läst, och det är bland annat deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boksmaken är nog ungefär som musiksmaken. Jag gillar samma saker, men smaken har utökats :)

      Radera
  9. Svar
    1. Jag läste ju mängder förr, men ibland hittar jag en bra även nu.

      Radera
  10. Jag var lite tidig i år, när jag fick ett aktivitetsryck på onsdag och röjde ut all jul. Men man vet inte hur ofta dom där rycken kommer så bäst att passa på då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du reagerar då? Jag brukar sätta mig och vänta tills det går över :)

      Radera
  11. Deckare är alltid trevligt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det finns ju ganska många att välja mellan :)

      Radera
  12. En och annan historisk deckare vore trevligt tänker historienörden. Jag har svårt att hitta det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju de som har en historisk tråd som hänger ihop med brottet i nutid, som Ann Rosmans böcker till exempel.

      Radera
  13. Jag har alltid läst relativt blandat men jag läser nog ändå mer varierat nu än tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så att jag läste mer varierat förut :)

      Radera
  14. Deckare är verkligen en favorit hos mig.

    SvaraRadera