onsdag 19 oktober 2016

"Det lilla bageriet på strandpromenaden" av Jenny Colgan

Författare: Jenny Colgan
Titel: Det lilla bageriet på strandpromenaden
Genre: Chick-lit
Antal sidor: 412
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Little Beach Street Bakery
Översättare: Birgitta Karlström
Serie: Lilla bageriet 1
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2015
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 5 oktober 2016




Första meningen: Många år senare, när hon var en gammal dam och befann sig miltals därifrån, skulle Polly ha svårt att förklara att det var så de levde på den tiden.

Baksidetext
Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början.

Min kommentar
Jag har egentligen inget minne av att ha lagt märke till den här boken förra året, när den släpptes. Den här sommaren tyckte jag att jag såg den precis överallt. Och ja, mitt behov av feelgood har varit väldigt stort ett tag nu så jag kände att jag också ville läsa.

Till att börja med så älskar jag miljön och jag har visserligen (alltid) känt mig lockad av Cornwall, men längtan dit har aldrig varit så stark som nu. Speciellt till den där ön, som inte alltid är en ö. Ibland önskar jag att jag levde på något otillgängligt ställe. Inte för att miljön är romantiserad (i alla fall inte bara), den beskrivs som hård och tuff och det finns egentligen inte alls något rosa skimmer över den. Det gillar jag.

Karaktärerna är nog mest som vanliga människor, med både fel och brister, och ibland gör de väldigt konstiga saker. Polly själv känner jag mig lite kluven till, jag gillar att hon inte ger upp och att hon kommer igen. Samtidigt så är hon lite av en svängdörr när hon genast förlåter oförrätter. Det måste vara skönt att vara så förlåtande, det är inte jag. Huckle är en väldigt märklig person och jag hade nog inte klarat att vara i närheten av honom några längre stunder i taget. Han är alldeles för mycket känslostyrd och ibland beter han sig som en dramaqueen. Och hans speciella blå ögon, som man ofta uppmärksammades på, tröttnade jag ganska snabbt på. De karaktärer jag gillade mest är nog lite otippat det rika ärkesvinet Reuben och den tuffa Kerensa. Båda två väldigt annorlunda människor. Och så Neil förstås. Lunnefågeln. Han vann omedelbart mitt hjärta. Jag vill också ha en lunnefågel. Framför allt så gillar jag att karaktärerna faktiskt utvecklas, även om det kanske är lite tvära vändningar ibland. Och alla är inte alls som de verkar.

Ett litet triangeldrama uppenbarar sig också och jag förstår ju att det är meningen att man ska fundera över vem Polly ska välja. Jag är inte jätteglad över lösningen av "problemet", men det ger en extra krydda/dimension när allt inte bara är ljust och glatt. Uppbyggnaden är exakt som en romantisk komedi (film), med glädje och sorg. Det funkar faktiskt även i bokform.

Detta är en småmysig och härlig bok, lättsam och feelgood när den är som bäst. Jag älskade dofterna från brödbaken, som jag faktiskt kände. Jag som inte ens gillar att baka. Eller bröd. Om man gillar det så finns det ett gäng recept i slutet av boken.

Om jag ska läsa mer av Jenny Colgan? Försök stoppa mig.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,0 och genomsnittet 3,48 (beräknat på 129 betyg).
Goodreads hade den 3,92 i genomsnitt (beräknat på 7 440 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Det lilla bageriet på strandpromenaden: C.R.M. Nilsson, Bokparet och hyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag hoppas Neil är med i uppföljarna också :)

      Radera
    2. Då vågar jag läsa den också i alla fall :)

      Radera
  2. Neil är så underbar :) När jag såg att de skulle släppa en julbok som utspelar sig på lilla bageriet kände jag att visste precis vad jag ska läsa nästa jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig stressad när jag såg julboken eftersom jag inte läst andra delen än. Men du har ju rätt, nästa jul kan jag läsa den ju :)

      Radera
  3. Brukar vara lite skeptisk till fee good, men blir ändå lite smått sugen nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror mig vara lite svårflörtad när det gäller feelgood, men den här var väldigt mysig :)

      Radera
  4. Då ska jag lägga den till bibliotekslistan. Har kikat men inte fått något riktigt grepp om ifall den är läsvärd förut.

    SvaraRadera
  5. Det låter ju lovande, jag har faktiskt beställt den här boken så den kommer väl på posten vad det lider.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något mysigt att se fram emot :)

      Radera
  6. Jag gillar feelgood ibland men har svårt för dem där karaktärerna är allt för irrationella eller totalt känslostyrda. Men när du ändå ger den en fyra kan det vara värt att läsa den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Polly var väl inte den mest rationella människan i världen, men hon var inte känslostyrd hela tiden. Ibland kunde jag till och med känna igen mig i henne :)

      Radera
  7. Är det på allvar en Lunnefågel med i handlingen..? Eller är det en omskrivning för en person? Är det en Lunnefågel måste jag läsa boken, oavsett handling i övrigt :) Jag har en märklig dragning till just Lunnefåglar sedan jag var barn och läste Äventyrens ö, eller om det var Äventyrens hav, av Enid Blyton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, Neil är en riktig lunnefågel så jag är rädd att du måste läsa den :) Jag har ungefär samma relation med delfiner, efter Flipper :)

      Radera