torsdag 13 oktober 2016

Hett i hyllan #61

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

I slutet av mars 2013 dök det upp en överraskningsbok i min brevlåda.
Enda anledningen till att Mo Hayders Ritual inte är läst är att den är en del i en serie. Tredje delen om Jack Caffery, närmare bestämt.

Det kan tyckas udda och konstigt och stelbent, men jag måste läsa serier i ordning om jag vet att det är en serie. Det har tagit mig ett tag att hitta de två första delarna (Fågelmannen, som faktiskt också är en hyllvärmare redan och Behandlingen), men nu står de där. Vad ska jag skylla på nu tro?

Jag har hört väldigt mycket om Mo Hayder som författare och hon verkar skriva väldigt rått och brutalt, så alla gillar inte hennes böcker. Det återstår att ta reda på vad jag tycker. Detta handlar boken i alla fall om:
Tre meter under vattenytan i Bristols hamn sluter polisdykaren Flea Marley sina fingrar om en avhuggen människohand. Dagen därpå återfinns även den andra handen - också den amputerad - och omständigheterna tyder på att offret fortfarande var vid liv när händerna avlägsnades.

Kriminalkommissarie Jack Caffery, nyligen inflyttad från London, får i uppdrag att utreda fallet. Sökandet efter offret leder honom och Flea till de mörkaste delarna av Bristol, en undre värld av drogmissbruk och misär där en uråldrig ondska tycks ha vaknat till liv.

Samtidigt hemsöks Flea av minnet av sina föräldrars tragiska död i en dykolycka två år tidigare.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Tror inte riktigt Mo Hayder är en författare för mig. Känns inte riktigt som min typ av böcker ;)

    Fortsätter skriva om lite spännande kurslitteratur som jag har: http://lacrimamens.com/blog/hett-hyllan-61.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, efter vad jag har hört om henne så kan jag nog inte annat än hålla med dig :)

      Radera
  2. Alltför rått och brutalt avskräcker, men handlingen verkar ju spännande i beskrivningen i varje fall. Lustigt nog är där en hand i fokus även hos mig denna gång, skeletthand dock: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-6.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får inte vara splatter, men annars så går det mesta bra :)

      Radera
  3. Verkar som det kan bli en spännande läsning för dig. Själv har jar en hyllvärmare som jag "någon gång" måste ta och läsa, för boken är så bra.
    "De dimhöljda bergens gorillor" av Dian Fossey. Lite snällare bok än dina :)
    Ha det gott i bokens värld !

    SvaraRadera
    Svar
    1. De dimhöljda bergens gorillor har jag inte läst, men jag har sett filmen. Och ja, den kanske är lite snällare, men där är ju grymheterna på riktigt.

      Radera
  4. Har läst båda de där böckerna (Ritual så nyligen att jag inte ens hunnit recensera den) och jag gillar Hayders böcker. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-61.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det måste vara dags för mig att läsa de här nu. Jag har ju hört så mycket om hennes böcker.

      Radera
  5. Fågelmannen har jag läst. Den var riktigt otäck!!

    SvaraRadera
  6. Heyders böcker låter lite för hemska för mig.

    Här kommer min heta bok: http://lenasgodsaker.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-61.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de flesta som läst dem verkar ju tycka att de är väldigt råa.

      Radera
  7. Jag fick låna Fågelmannen av min syster men klarade inte av att läsa hela boken. Jag vill minnas att jag skummade andra halvan (och skrev därför inte om den heller). Så den var för rå för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir bara mer och mer sugen att läsa när du säger så där :) Det ska bli riktigt spännande att se vad jag tycker.

      Radera
  8. Mo Hayder är verkligen brutal. Jag har läst mycket läskigt men hon är i särklass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog konstig, men det där låter lovande :)

      Radera