lördag 8 oktober 2016

"Människorna" av Matt Haig

Författare: Matt Haig
Titel: Människorna
Genre: Science fiction
Antal sidor: 378
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Humans
Översättare: Karin Andrae
Serie: -
Förlag: Massolit Förlag
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2016
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 september 2016




Första meningen: Jag vet att vissa av er som läser detta är övertygade om att människovarelserna är en myt, men jag är här för att slå fast att de faktiskt existerar.

Baksidetext
När matematikprofessorn Andrew Martin hittas naken och irrande omkring på Cambridges gator en tidig morgon väcks naturligt nog en viss uppståndelse. Vad som först verkar vara någon sorts tillfällig sinnesförvirring visar sig snart vara av mer omfattande karaktär: Andrew Martin är totalt personlighetsförändrad.

Den enkla förklaringen är att professor Martins kropp har övertagits av en utomjording som kommer från den högteknologiska planeten Vonnadoria. Denna varelse har skickats till jorden i uppdrag att radera all information om den stora upptäckt professor Martin gjort - en upptäckt som hotar att ödelägga hela universum.

På planeten Vonnadoria finns ingen dödlighet, inget hat, inget våld och inga hierarkier. Människorna ses som underutvecklade barbarer, och det är med den attityden utomjordingen startar sitt liv i Andrew Martins kropp. Men saker och ting utvecklas inte riktigt som hen tänkt sig. Vid sidan av all ondska och orättvisa på jorden finns det nämligen ganska underbara saker. Till exempel jordnötssmör, musik, poesi och kärlek.

Min kommentar
Jag vet faktiskt inte hur det gick till när jag blev nyfiken på den här boken, ingen verkar ha läst den. På svenska. Men helt ärligt: Kan man bli något annat än nyfiken av den baksidetexten? Jag, och många andra, har klassat den som science fiction, men den är inte så mycket en science fiction som en betraktelse över mänskligheten och deras märkliga påfund.

Egentligen vet jag inte vad jag ska säga om Människorna, mer än Läs den! Det är den korta versionen. Här nedanför kommer ett försök till lång version.

Jag är egentligen inte den som brukar lägga märke till språket i en bok, men den här översättningen måste vara i världsklass. Det är lite melankoliskt och andra kanske hade kallat språket poetiskt, men det vill jag inte för poetiskt gillar jag inte. I alla fall så är det tänkvärt, underfundigt och med spets.

Här finns så många fantastiska passager och hela boken är full av markeringar jag har gjort (e-bok är fantastiskt på det viset). Det finns hur många tänkvärda citat som helst och jag hade kunnat tänka mig att brodera upp flera av dem och ha dem på väggarna. Bara för att bli på gott humör. Speciellt de 97 råden till en människa har en hel del guldkorn. Den är väldigt träffsäker när den tittar på mänskligt beteende och vad vi brukar sysselsätta oss med, som till exempel fruktmaskinerna på pubarna som är "avsedda för män som var besatta av blinkande fyrkanter samtidigt som de hade ett dåligt grepp om sannolikhetsteorin" (sid 217). Det är mycket funderingar kring litteratur och musik och här finns också en väldigt speciell hund.

Jag kom ofta på mig med att skratta, till och med ute bland folk. Andrew Martins (den nya) tillägg till ekvationen om hur sannolikt det är att det finns liv på andra planeter är obetalbara - ökthdmi, som betyder överhuvudtaget kunde tänkas ha det minsta intresse av att besöka eller kommunicera med jorden och htkfmihfd som betyder har tagit kontakt fast människorna inte har fattat det. Att matematik kan vara så roligt hade jag ingen aning om.

Detta är en helt fantastiskt rolig bok, men den är även lite sorglig. Inte gråt-sorglig, man blir nämligen inte ledsen utan man inser hur fantastiskt det är att vara människa även om vi kan te oss fullständigt obegripliga och komplicerade för den som inte hör hemma på jorden. Att förstå det där att "ingenting är rätt i alla sammanhang" (sid 139). Det finns ingen glädje utan sorg och egentligen så är vi goda, långt därinne och vi har en förmåga att vinna i längden. Personligen får jag större självinsikt av att läsa den här boken.

Det är inte ofta jag känner att jag vill läsa om en bok, men detta är en sådan och det kände jag direkt när den var slut. Att jag ska läsa mer av Matt Haig är det ingen som helst tvekan om i alla fall.

Jag tvekade länge på vilket betyg den skulle få och kanske är det så att jag kommer att ångra mig om ett tag, när jag tänker tillbaka, och önska att jag hade satt en femma, men då får jag leva med det.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,0 (beräknat på 5 betyg).
Goodreads hade den 4,05 i genomsnitt (beräknat på 18 813 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Människorna: Arinas bibliotek, Ja, jag säger då det och Beas bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

24 kommentarer:

  1. Då var det avgjort: jag måste läsa den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den här får du inte missa. Hoppas du gillar den :)

      Radera
  2. Jaha, det känns som om jag måste prova den här ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte vara orolig för att det är en science fiction, det märks inte :)

      Radera
  3. Fick hem den här boken i måndags och började läsa nästan innan den var uppackad. Läste klart i fredags. Älskade den!!! Har ett halvt (nja, nästan i alla fall) anteckningsblock fullt av bra citat. Vet inte hur jag ska beskriva den för andra så jag säger som du: LÄS DEN!!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte den som brukar stryka under eller egentligen överhuvudtaget reagera på formuleringar och liknande, men den här boken var bara så full av klokskap att jag var tvungen :)

      Radera
  4. Måste säga att handlingen verkligen gör mig intresserad! Låter väldigt unik! :)

    SvaraRadera
  5. Denna verkar minst sagt intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste nog ha en del självdistans för att uppskatta den, men det har ju de flesta :)

      Radera
  6. Jag blev nyfiken på den när jag såg att den var på gång och nu kommer jag verkligen att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du kommer att gilla den :)

      Radera
  7. Låter som en bok man inte vill missa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt glad att jag har läst den :)

      Radera
  8. Det avgör saken, den skall jag klicka ned i min sparade varukorg direkt! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fantastisk bok :) Hoppas du gillar den.

      Radera
  9. Vilken otroligt bra recension!

    SvaraRadera
  10. Har beställt den här från biblioteket, väntar otåligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, hoppas du får den snart och att du gillar den :)

      Radera
  11. Det är det där med sci-fi som faktiskt får mig att rysa, och avstå.Men nu när jag läst din recension, så kanske, kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så lite sci-fi att det inte märks :)

      Radera
  12. Åh den här måste jag ju läsa. Typ NU. Älskade också smakbiten. Bara knalla ner till bokhandeln då. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att du kommer att gilla den :)

      Radera