söndag 2 oktober 2016

En smakebit på søndag: Det lilla bageriet på strandpromenaden

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har äntligen börjat läsa Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan, jag har inte kommit så långt men den verkar lovande.

Min smakebit är från sida 47 i e-boken.
     "Det som är bra", sa Polly nästa morgon när den lilla fågeln pickade i sig resten av tonfisken, "är att jag inte kommer att bli fäst vid dig och hitta på ett namn till dig eller något sådant."
     Lunnefågeln försökte sig på ännu ett steg, men ramlade omkull igen. Hon hjälpte den upp. "Det spelar ingen roll hur underhållande du tror att du är”, sa hon. Lunnefågeln kraxade svagt.
     "Jag vet. När du är bättre ska jag släppa dig fri och så kan du flyga iväg och leta reda på din mamma och pappa, okej? På heder och samvete."
     Hon suckade. "En sak kan jag säga är till din fördel, pippin. Att prata med en fågel är definitivt ett framsteg jämfört med att prata med en soffa."

38 kommentarer:

  1. nu blev jag nyfiken, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Den här tyckte jag väldigt mycket om :) Mycket på grund av den där lilla fågeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle nog kunna säga att Neil är min favoritkaraktär så här långt :)

      Radera
  3. Jag har inte läst något av författaren, men jag börjar bli mer och mer nyfiken. Det här verkar ju för sött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där fågeln är bara för söt. Jag vill också ha en :)

      Radera
  4. Den här har jag kikat på, blev nu bara ännu mer intresserad inför kommande läslust av feelgood. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är den bra och lite feelgoodig är den också :)

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den här vill jag faktiskt läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt söt och jag tror det kan vara perfekt feelgoodläsning :)

      Radera
  6. Den här är jag sugen på att läsa. Andra boken ligger i en läshög och väntar men tänkt att jag nog ska låna hem och läsa denna först. ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen kommer det att sluta med att jag vill ha andra boken också. I alla fall som det känns nu :)

      Radera
  7. rart. får lust att läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara fågeln gör den värd att läsa, tror jag :)

      Radera
  8. Verkar gullig och lite tragiskt på en gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att den kommer att sluta lyckligt, men huvudkaraktären har det inte lätt där i början.

      Radera
  9. Verkar vara mysig! Tack för smakbit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket mysig och mycket lättsam, precis som en feelgood ska vara :)

      Radera
  10. Den här har jag läst :) - hoppas du gillar den! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte kommit så långt, men jag gillar det jag har läst hittills. Helst hade jag velat fortsätta läsa och läsa i dag, men det är mycket annat som ska hinnas med.

      Radera
  11. Den här har jag tänkt läsa framöver. Den verkar mysig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysig är rätt ord så här långt.

      Radera
  12. Jag tror jag behöver lite fler lunnefåglar i mitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror faktiskt jag att jag också behöver :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten! Har läst den boken.

    SvaraRadera
  14. Eller är det senare också bra, soffan säger väl inte emot. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör den ju inte, men den kommer å andra sidan inte med uppmuntrande tillrop heller :)

      Radera
  15. Har tänkt att det här inte är en bok för mig, men lunnefågel? Vem skulle inte vilja läsa om en lunnefågel?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett ganska billigt knep, men det funkar :)

      Radera
  16. Den skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. Har läst en del av hennes julböcker, småmysig författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite småputtrigt och gulligt :)

      Radera
  18. Verkar mysigt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera