fredag 28 oktober 2016

Kommande böcker november 2016

Flera av böckerna som släpps den här månaden har redan varit med tidigare i höst. De måtte ha blivit försenade, men de får inte vara med här igen. Det räcker liksom med en gång... Om det är därför det är så få böcker på min lista vet jag inte, men två är väl överkomligt? Förutom de fyra eller fem som varit med tidigare då...

Begrav dina döda av Louis Penny
Genre: Kriminalroman
Serie: Kommissarie Gamach
Antal sidor: 668
Utgivningsdatum: 2016-11-05
Förlag: Modernista

Från Bokus
Det är Vinterkarneval i Québec, bittert kallt och obeskrivligt vackert. Kriminalkommissarie Armand Gamache har kommit hit, inte för att delta i festligheterna, utan för att återhämta sig från en utredning som gått fruktansvärt fel.

Men våldsam död visar sig vara något ofrånkomligt, till och med i den skenbara tryggheten inom det Litterära & Historiska sällskapet - där en besatt historikers sökande efter kvarlevorna av Québecs grundare, Samuel de Champlain, slutar i ett mord.

Samtidigt får Gamache oroväckande brev från samhället Three Pines, där den omtyckte bistroägaren Olivier nyligen dömdes för mord. »Det går inte ihop«, skriver Oliviers partner varenda dag. "Han gjorde det inte."

När det förflutna och nuet kolliderar måste Gamache återuppleva en fruktansvärd händelse från sitt eget förflutna innan han kan börja begrava sina döda.


Nu har jag ju faktiskt bara läst första delen, men jag är helt säker på att jag kommer att gilla de andra också.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Ond vind av Nevada Barr
Genre: Kriminalroman
Serie: Anna Pigeon (3)
Antal sidor: 320
Utgivningsdatum: 2016-11-03
Förlag: Hoodoo Förlag

Från Bokus
Mesa Verde nationalpark i Colorado hyser en mängd välbevarade klippboningar från den gamla anasazikulturen. Det har det varit ovanligt många olycksfall i parken nyligen och ryktet går att platsen är hemsökt. När en man hittas död i en av ruinerna får Anna utreda dödsfallet tillsammans med en agent från FBI. Finns det ett samband med olycksfallen, kan de hitta förövaren innan någon mer drabbas?

Det verkar ju som att de här böckerna har börjat översättas nu, i rätt ordning. Det får jag nog ta och göra något åt.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Oj det var inte många, förutom förseningarna då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tydligen missat någon enstaka, har jag upptäckt på andra bloggar, men det är verkligen inte speciellt många som släpps i november.

      Radera
  2. Helena MsHisingen har ju gjort mig nyfiken på Nevada Barr, så jag borde kanske passa på när hon nu blir översatt.

    Men är det inte lite skönt att det har lugnat ned sig? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte ju en av de senare böckerna på bokmässan och nu upptäckte jag att första delen tydligen blev översatt för ett tag sedan. Måste läsa den först :)

      Visst är det skönt att bokfloden har avtagit. Tillfälligt gissar jag, men ändå :)

      Radera
  3. Begrav dina döda är jag väl egentligen lite sugen på men det känns som om jag måste läsa de tidigare böckerna före. Har än bara läsa första boken av Louise Penny men den tyckte jag väldigt mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst första delen än så länge, men den andra står redo i hyllan. Känner att det nog börjar bli dags för den. Serien springer ju iväg nu :)

      Radera
  4. jag måste verkligen läsa fler Louise Penny!

    SvaraRadera
  5. Jag ser fram emot Louise Pennys nya bok och jag är faktiskt i fas :). Nevada Barr har jag läst en bok av och insåg som sagt efteråt att den låg någonstans mitt i. Så om jag läser fler ska det bli i rätt ordning. Och ja, jag hade ju några fler böcker i Kommande i november men de av mer mysig karaktär blir kanske lästa som pocket eller om jag får låna dem... Jag lär inte hänga på låset för att få läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar ju hinna ikapp i flera serier nu med min Finish That Series-utmaning, men Pennys är inte en av dem. Har ju bara andra delen väntandes i hyllan. Ska nog försöka läsa den i vinter, har hört att den utspelar sig då och det brukar bli bättre att läsa under rätt årstid :)

      Jag kommer alldeles säkert att vänta på båda dessa i pocket. Bråttom har jag inte i alla fall :)

      Radera
  6. Bara två! Då kanske jag blir tvungen att läsa de jag redan har ju... :P

    SvaraRadera