torsdag 6 oktober 2016

Hett i hyllan #60

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi har nu förflyttat oss vidare från bokrean 2013, men inte speciellt långt.
I mitten av mars 2013 kom det ett mejl med en bifogad e-bok. Jag hade inte bett om Saga Swärd - omskakare och världsresenär av Taliah Pollack och som sådan får den vänta i samma kö som mina egna inköp.

Först hade jag nog tänkt att inte läsa den alls, den är ju inte riktigt min genre, den är klassad som barn- och ungdomsbok (12-15 år) och dessutom fantasy. Sedan dök det upp en del positiva recensioner och den har fått ligga kvar i kön, men inte speciellt prioriterad. Den är ju dessutom en e-bok, eller faktiskt inte ens det, utan egentligen en pdf-fil. Det brukar inte gå så bra att läsa sådana på en läsplatta eftersom det inte går att formatera texten.

I alla fall... vad den handlar om?
Saga Swärd är en ung stark flicka med förmågan att resa mellan olika världar. En förmåga som hon fick efter olyckan som dödade hennes tvillingbror.

Det sägs att en svartkonstnär samlar sina krafter och att Saga har en uppgift att fylla. Men varken hotet om världarnas undergång, doktorns medicinering eller ödet som Omskakare kan stoppa Saga från att söka efter det som gått förlorat. Snart är stormen här.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Rec.ex i form av PDF-fil tar verkligen emot att läsa. Säkert en spännande bok för åldersgruppen annars, även om jag, precis som du, ytterst sällan läser böcker riktade till den åldern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar inte pdf-filer, men denna kom ju innan jag bestämde mig för det. Å andra sidan så har jag ju faktiskt inte bett om denna. Men andra verkar ju gilla den. Vilket dilemma ;)

      Radera
  2. PDF-filer är så, så jobbiga att hantera på läsplatta. Det blir ju alltid en massa strul.

    Denna vecka skriver jag om en annan antologi: http://lacrimamens.com/blog/hett-hyllan-60.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag öppnade denna på läsplattan nu när jag hittade den och kände väl direkt att jag inte ville läsa den bara på grund av formateringen.

      Radera
  3. Funderat på att helt välja bort pdf-filer, men ibland svårt att låta bli, böcker frestar! :)
    Historisk roman hos mig: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar inte emot pdf-filer längre. E-böcker kan jag tolerera. En pdf-fil är ingen e-bok.

      Radera
  4. Den här fick jag också. Dottern började faktiskt läsa den och gillade den, men just formatet tror jag gjorde att hon körde fast. Jag började inte ens pga formatet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag fått den nu så skulle jag inte ens överväga att läsa den. Faktiskt. Bara på grund av formatet. Vi får se om den blir läst någon gång.

      Radera
  5. Och mitt bidrag idag: https://lottensbokblogg.wordpress.com/2016/10/06/hett-i-hyllan-15/

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte heller med pdf-filer och läser dem inte alls. Det finns så mycket annat som lockar så varför ödsla tid på något som enbart är jobbigt att läsa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se vad jag gör med denna. Egentligen vill jag ju läsa den, men det är oklart om jag orkar igenom en pdf. Den är ju inte heller speciellt tunn.

      Radera
  7. Inte riktigt nånting för mig - jag läser sällan böcker för den målgruppen, föredrar "vuxenböcker". Här kommer mitt bidrag http://boklysten.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-60.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. De böcker jag läst för "fel" målgrupp har varit överraskande bra och just fantasy brukar funka bättre då.

      Radera
  8. Jag har läst den och tyckte om den :)

    SvaraRadera