tisdag 11 oktober 2016

Top Ten Tuesday: Böcker jag läst efter rekommendation


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är All About Books You Read Because of Recommendation -- Ten Books I've Read Because Of Another Blogger (Or Book Person) or Ten Books I Read On Recommendation From People Outside Of This Community or you could talk about recommendations of books you read from other sources -- a magazine, a podcast, a "because you read this" algorithm.

Rent krasst så är nästan alla böcker jag läser nu mera rekommendationer och nästan alltid kommer rekomendationerna från andra bokbloggare. Jag har valt tio böcker som jag förmodligen inte hade läst, om det inte hade varit för bokbloggare och andra vänliga människor som tipsar om böcker. Alla har inte slagit väl ut, men merparten har jag gillat.

1. Boktjuven av Markus Zusak
2. Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
3. Vinterfolket av Jannifer McMahon
4. Cinder av Marissa Meyer
5. Hungerspelen av Suzanne Collins
6. Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
7. Atlantis hemlighet av David Gibbins fick jag rekommenderad av min gamla chef. Det är den enda av böckerna som jag inte gillade. Jag borde ha förstått att han inte alls kände mig när jag fick en korg med ostar när jag slutade.
8. Bläckhjärta av Cornelia Funke
9. Jag är Zlatan Ibrahimovic av Zlatan Ibrahimovic & David Lagercrantz
10. Torsdagsänkorna av Claudia Piñeiro

14 kommentarer:

  1. Bok 2-5 har jag nog också läst mest på grund av andra bokbloggares rekommendationer :) Boktjuven läste jag innan jag började blogga. Cirkeln har jag inte läst ännu, men den står i hyllan, och Bläckhjärta vill jag väldigt gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte riktigt mycket om Bläckhjärta och jag har till och med köpt andra delen, men den har jag sett negativt om så den lockar inte jättemycket...

      Radera
  2. Zlatan, Cinder hade jag nog inte heller läst om det inte vore för alla bokbloggare! :)

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Den hade jag inte läst om det inte hade varit för alla hyllningar :)

      Radera
  4. Låt vargarna komma läste jag helt och hållet på grund av bokbloggvärlden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror inte jag hade hört talas om den om det inte hade varit för andra bokbloggare.

      Radera
  5. Låt vargarna komma får jag se till att den inte hamnar i skymundan i hyllan och att jag läser den snart :)

    SvaraRadera
  6. 1,2,4,5.6 och 9 har jag rekommenderats via bloggar eller booktube. Började läsa bloggar långt innan jag startade en själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju vissa böcker som syns på väldigt många bloggar och man kan ju inte låta bli att bli nyfiken då :)

      Radera
  7. Bok 1, 4, 5 och 6 har även jag läst på grund av rekommendationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt oftast ungdomsböcker som jag läser på rekommendation, men det är kanske inte så konstigt :)

      Radera