tisdag 4 oktober 2016

Top Ten Tuesday: Favoritskurkar


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är All About The Villains : top ten favorite/most compelling villains in books, top ten of the most vile villains/bad guys in books, top ten villains I secretly (or not so secretly) love, favorite tv villains, favorite comic book villains, ten "villains" of contemporary lit.

Jag har inte för vana att gilla skurkar och bovar, men visst några har väl etsat sig fast genom åren. Jag tolkar skurk väldigt brett och fritt. Om man bryter mot lagen så är man en skurk, eller hur?

1. Severus Snape kan det ju råda delade meningar om. Är han ond eller god?
2. Randall Flagg, skurkarnas skurk och återkommande sådan i Stephen Kings böcker.
3. Utomjordingen i Människorna är ju namnlös egentligen, även om han antar Andrew Martins gestalt på jorden.
4. HAL, datorn i Arthur C Clarkes bok År 2001. Så fruktansvärt ond. Jag får ont i magen bara av att tänka på den.
5. Lisbeth Salander kanske egentligen inte är en skurk, men hon är definitivt en brottsling.
6. President Snow, han är så osannolikt kall och beräknande.
7. Röde Orm, en gammal favorit.
8. Adnan Nasimi, en ny favorit från Anna Karolinas Stöld av babian.
9. Christine är ju egentligen en bil, men ond är hon.
10. Evan Smoak är ju kanske också ett gränsfall, men jag tycker nog att man är en skurk om man dödar folk.

8 kommentarer:

  1. Jag gjorde tv-skurkar denna vecka, eftersom jag gjorde bokskurkar för inte så länge sedan. Men på den äldre listan hade jag med både Randall Flagg och President Snow. Christine känns det som om jag kanske skulle ha haft med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christine är nog lätt att glömma, men jag tänker ganska ofta på henne. Ond teknik skrämmer mig :)

      Radera
  2. Jag tänkte inte ens på Adnan, men han är ju egentligen en skurk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visserligen en ganska charmig och snäll skurk, men ändå :)

      Radera
  3. Jag läste precis den första boken om Harry Potter och det var skojjigt hur de anklagade och snöade in sig på Snape så mycket :)
    Lisbeth Salander är också intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har svårt med definitionen av skurk. Speciellt i kombination med ordet favorit :)

      Radera
  4. Snape och president Snow kom nästan med på min lista med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är svårt att plocka ut favoritskurkar. De brukar inte vara mina favoriter.

      Radera