tisdag 25 oktober 2016

Tematrio - Höga berg och djupa dalar

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om romaner eller andra texter som innehåller höga berg och djupa dalar!

Nu kunde ju temat tolkas både bokstavlit och bildligt, men jag kör bokstavligt. Även om det faktiskt var lite lurigt att hitta tre böcker som jag inte redan tjatat sönder.

1. Den osynlige väktaren av Dolores Redondo utspelar sig i Baskien. Det är en deckare, men tro inte för ett ögonblick att man kan jämföra en spansk deckare med en svensk/brittisk/amerikansk. En tonårsflicka hittas mördad och den stora frågan verkar vara om det är en mänsklig mördare eller en basajaun, ett mytologiskt väsen. Polisen, Amaia Salazar, som kommer från trakten men har flyttat därifrån, utreder. Hon har inte bara fallet att hantera, hennes barndom knackar på och vill ha uppmärksamhet också.

2. Varsel (The Shining) av Stephen King kom jag på till slut att den ju faktiskt utspelar sig uppe i bergen, på Overlook Hotel. Jack Torrance är en ganska misslyckad man, med amerikanska mått, men när han får jobbet att "vakta" hotellet så tar han chansen. Fru och son släpas också med. Det blir ju kanske inte så bra... Detta är skräck när den är som bäst.

3. Himmelsdalen av Marie Hermanson är en dal mellan bergen i Schweiz. Det kallas för ett paradis. Där vilar människor upp sig. Sägs det. Men är det verkligen så? Det får snart Daniel veta. Han kommer för att besöka sin tvillingbror Max och de byter plats eftersom Max har en del att ordna upp.

20 kommentarer:

  1. Redondos bok blir jag nyfiken på. Jag är ju förtjust i spanska och latinamerikanska böcker men någon deckare därifrån har jag nog ännu inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var den första spanska deckare jag läst och efter att jag vande mig så var det bra :)

      Radera
  2. Här var det tre böcker som jag inte läst. Kan hända att Varlsel står bland makens King-böcker i bokhyllan.

    SvaraRadera
  3. Vilka ruggiga böcker! Jag har inte läst någon av dem, och eftersom The Shining är en av de mest skrämmande långfilmer jag sett så tror jag att jag hoppar över boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsel kan vara den läskigaste bok jag någonsin har läst :)

      Radera
  4. Tror inte jag läst någon spansk deckare, spännande. Varsel (så bra den var!) och Himmelsdalen är lästa.

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde inte tematrion det stod still i hjärnan men här är två böcker jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog lite tid att komma på tre :)

      Radera
  6. Ja just ja, the Shining! Kul påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var rena turen att jag kom på den :)

      Radera
  7. Den osynlige väktaren verkar vara en bok för mig. Mordmysterier och övernaturligheter i samma bok låter oemotståndligt. Och Varsel funderar jag på att läsa om. Läste den som tonåring, fast jag vet inte om jag vågade läsa ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den osynlige väktaren är en väldigt annorlunda deckare, jag gillade den när jag väl hade kommit in i den :) Varsel sträckläste jag i stort sett, släppte knappt boken innan den var slut. Tror inte jag vågar utmana ödet och läsa om den :)

      Radera
  8. Den osynlige väktaren har jag på läslistan. låter intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en intressant bok och det är kul att läsa böcker från "ovanliga" länder :)

      Radera
  9. Inte varje dag man blir tipsad om en bok från Baskien. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju lite det jag tyckte när jag såg den första gången :)

      Radera