tisdag 4 oktober 2016

Höstläsningstag

Jag blev taggad av kattslaven att göra den här roliga hösttaggen. Jag är inte nödbedd...

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?
Om jag har några speciella böcker att läsa i höst? Har Tomten skägg? De jag hoppas få läst är Daisy i kedjor av Sharon Bolton, Jag vet var du bor av Claire Kendal och en bok som smet in på läslistan för någon vecka sedan På andra sidan väggen av Shari Lapena. Jag hoppas på mycket spänning 🙂

2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var / är dina favoritämnen?
Jag har egentligen inga minnen av att jag skulle ha gillat någon speciell bok, jag har alltid varit lite av uppfattningen att bara det är en bok så är det bra. Men jag minns att jag älskade när vår fröken hade högläsning ur Nils Holgerssons underbara resa i ettan eller tvåan.

Favoritämnen beror nog på vilken klass för det har ändrat sig genom åren. Generellt sett kan man väl säga att jag gillade språk och i gymnasiet var jag lärarens favorit för jag älskade till och med grammatik 😉

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?
Skräck är en favoritgenre, men det får inte vara vilken skräck som helst. Jag gillar mest den där lågmälda, smygande skräcken. Då kan jag tycka det är riktigt obehagligt. Billiga effekter med någon som hoppar fram runt ett hörn göre sig icke besvär.

Favoritförfattare är Stephen King och John Ajvide Lindqvist, som har en hel del gemensamt. De tar vardagliga saker och gör dem riktigt otäcka.

Den läskigaste film jag sett? Det måste vara Poltergeist, den från 80-talet. Jag vågade inte gå ner i källaren på flera veckor.

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?
De senaste åren har jag försökt satsa på skräckläsning på hösten, så även i år. Det lämpar sig speciellt bra mörka kvällar.

5. När du har krupit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?
Jag dricker nästan aldrig något när jag läser. Eller nästan är faktiskt inte sant. Jag dricker aldrig något när jag läser.

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?
Det mesta som varit planerat för hösten har redan hänt. Som den stora återträffsmiddagen med sambons gamla kollegor och deras respektive, bokmässan som egentligen inte alls var planerad och just nu sitter jag i Spanien i svärfars lägenhet och softar. När jag kommer hem ska jag börja ett nytt jobb. Det får faktiskt räcka med det. Och jo, förresten, sambons födelsedag är en vecka efter vi har kommit hem också. Den här hösten har nästan tagit knäcken på mig.

Eegentligen tycker jag att alla som vill ska göra den här taggen, den är kul. Men jag taggar ändå Lotten och boktok.

11 kommentarer:

  1. Jag har läst väldigt lite skräck, men Stephen King måste jag testa! Jag har inbillat mig att jag är lättskrämd, men tror ändå att det är lättare att läsa skräck för mig än att se på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. King har ju skrivit så mycket annat än skräck också, du kan ju börja med något som inte är så otäckt :)

      Radera
  2. Hoppas du har en härlig semester! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite för varmt, men annars är det bra :)

      Radera
  3. Jag gillar också lågmäld, krypande skräck. Desto svårare har jag för det makabra, mycket blodiga med avslitna kroppsdelar som mest väcker äckelkänslor snarare än någon verklig skräck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Splatter får mig alltid att skratta, jag blir inte ett dugg rädd av det. Jag får ju se allt, det finns inget kvar att föreställa sig själv.

      Radera
  4. Roligt att läsa dina svar! Lånar nog enkäten någon dag nästa vecka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste du! Ville inte tagga dig för jag visste inte riktigt när du skulle vara igång igen :)

      Radera
  5. Se där. Det hade jag missat att jag var taggat. Jag gör den när det lugnat ner sig lite :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste det var något jag hade glömt... det blir inte så mycket datortid nu så jag missade helt att berätta det för dig :(

      Radera