måndag 3 oktober 2016

Film: The Walk

Titel: The Walk
Originaltitel: The Walk
Genre: Drama
Regissör: Robert Zemeckis
Manus: Robert Zemeckis, Christopher Browne
Skådespelare: Jospeh Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon, Clément Sibony, César Domboy
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 123 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 11 september 2016





Handling
Tolv människor har gått på månen men bara en man har gått på lina mellan World Trade Centers skyskrapor. Philippe Petit låter ingenting komma emellan honom och hans dröm.

Min kommentar
Egentligen hade jag bestämt att jag inte skulle se den här filmen. Den lät inget vidare och jag hade läst en del negativa kommentarer. Men så på självaste 11 september hade vi inget att se på och om någon dag passar till att titta på The Walk så är det ju den.

Filmen är en hyllning till Philippe Petit, men allra mest en hyllning till tvillingtornen och som sådan funkar den bra. Det är faktiskt möjligt att filmen fick en extra halva i påslag på betyget för att det helt enkelt blev känslosamt att se den just 11 september.

Skådespelarna vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska säga om. Jag har nog ingen relation till Jospeh Gordon-Levitt, men det blir fjantigt att höra någon prata engelska med fransk brytning i en hel film. Det är egentligen mest han som syns och det är ju inte så konstigt, det är ju honom det handlar om. Jag tycker nog att scenerna där han var själv och inte pratade var de bästa. Som när han gick mellan tornen. Jag kan inte föreställa mig vad som försigår i huvudet på en när man står där uppe, ensam. Utan fast mark under fötterna. Med bara vinden som sällskap. Poliserna i slutet är helt otroligt löjliga och känns som att de är tagna direkt ur en Charlie Chaplin-film. Eventuellt Kling & Klang.

Det är väldigt effektfullt filmat. Vid vissa tillfällen fick jag svindel och jag satt ändå i soffan. Jag kan tänka mig att det blir ännu maffigare på 3D på bio. Jag blir lite förvånad när jag ser att Robert Zemecki är regissör, det är inte den här typen av film som jag associerar med honom. Å andra sidan blir jag inte ett dugg förvånad, eftersom det är så snyggt alltihop.

Filmen är på tok för lång, drygt två timmar funkar inte för en sådan här film. Kan filmmakare inte göra kortare filmer nu för tiden? Det finns mycket som hade kunnat klippas bort, bland anant blir den lite för tramsig ibland.

Jag kände faktiskt inte till att någon hade gått mellan tvillingtornen så jag visste inte alls om det skulle sluta lyckligt eller ej. Det gav ju en extra krydda förstås. Slutscenen knäckte mig totalt, [spoiler]när Philippe Petit får en livstidsbiljett till utsiktsplatsen högst upp[/spoiler]. Det finns tydligen en riktig dokumentär också, Man on Wire, men jag tror inte jag tittar på den. Kanske om den kommer på TV.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 525 betyg).
IMDb hade den 7,4 i genomsnitt (beräknat på 80 832 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Två timmar om detta tror jag inte passar två höjdrädda personer som vi är ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var visserligen inte speciellt länge han var uppe på just den linan, men några av de vyerna gjorde mig faktiskt lite yr :)

      Radera
  2. Jag tror inte riktigt det här är en film för mig. Får så lätt svindel ;) Sedan låter det som om den är för lång. Jag förstår inte varför alla filmer nödvändigtvis ska vara över två timmar? En och en halv timme brukar vara ganska perfekt längd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen är den värre att se i 3D om man har anlag för svindel. Det var egentligen inte speciellt många scener uppifrån, tack och lov. Nej, jag fattar inte heller varför ingen kan göra filmer som är kortare än två timmar nu mer. Det är nästan som att de borde lära sig hur man "kill your darlings".

      Radera
  3. Vi har sett den här filmen och sambon har även sett åtminstone delar av dokumentären. Vi hade också jättesvårt för Joseph Gordon-Levitts sätt att prata och sambon var nära att gå därifrån. Eller vi var nära att stänga av till och med. Jag som inte sett dokumentären fortsatte ändå för att få se vad som hände medan sambon slumrade bredvid till och från.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt det där med krystade brytningar, jag är fullkomligt allergisk mot det :) Jag hoppas lite att dokumentären kommer på TV så jag kan se den.

      Radera