måndag 17 oktober 2016

Film: Room

Titel: Room
Originaltitel: Room
Genre: Drama
Regissör: Lenny Abrahamson
Manus: Emma Donoghue (bok)
Skådespelare: Brie Larson, Jacob Tremley, Sean Bridgers, Joan Allen, Tom McCamus
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på DVD 10 oktober 2016





Handling
24-åriga Joy och hennes femårige son Jack bor tillsammans i ett litet rum. Allt de har är en säng, en toalett, ett badkar och ett litet kök. Den enda utsikten är den genom takfönstret. Jacks uppfattning av världen är begränsad till deras existens i rummet och det som finns utanför existerar bara på TV. Ibland får de besök av Old Nick som kommer med olika förnödenheter. En dag får Joy nog och berättar en omskakande sanning för sin son.

Min kommentar
Jag tror jag hörde talas om boken först, även om det faktiskt är så att jag nästan missade den. Läst den har jag dock inte gjort, utan jag tänkte hålla till godo med filmen. Den borde vara lik boken (även om jag nu efteråt har förstått att det är en del som har utelämnats) eftersom författaren själv har stått för manuset. Jag visste inte speciellt mycket om handlingen, det har jag på något sätt lyckats hålla mig undan.

Man skulle kunna tycka att detta är något man har sett förut, men den här filmen har ett något annorlunda fokus. Joy och Jack är bara inlåsta i ungefär halva filmen och handlar egentligen mer om hur det blir efteråt. Något som jag nog aldrig har funderat över. Många funderingar är det som väcks i alla fall, speciellt när det gäller de där barnen som har fötts inlåsta. Hur konstigt det måste bli när världen plötsligt är gigantisk och befolkas av hur många människor som helst. För att inte tala om andra människors bemötande. Jag hade lätt kunnat banka en stund på den där journalisten som frågade om Joy aldrig funderade på att försöka få ut Jack. En så sällsamt korkad fråga. Den ende som egentligen behandlade Jack på ett bra sätt var mormors nye man (mormor var inte heller så illa). Morfars reaktion hade jag lite svårare att förstå, men nu i efterhand har jag läst att den kan ha haft att göra med det som är utelämnat i filmen.

När det gäller skådespelarna så tycker jag att Joy, som spelas av Brie Larson, är riktigt bra (hon fick också en Oscar för rollen), men den som är mest minnesvärd är, naturligtvis, Jacob Tremblay som spelar Jack. Inte sedan Haley Joel Osment i Sjätte sinnet har jag sett en barnskådespelare av den här kalibern. Han är definitivt någon att hålla ögonen på.

Tempot är väldigt långsamt och det ges mycket tid att känna mycket. Jag upplever inte alls filmen som så där äckligt smörigt amerikansk. Med väldigt små medel berättas en fruktansvärd och berörande historia. Personligen så tycker jag att just det där att fokus mer ligger på tiden efteråt gör berättelsen speciell, något jag aldrig sett förr. Faktum är att jag undrar om det kanske är så att jag måste läsa boken också.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 1 158 betyg).
IMDb hade den 8,2 i genomsnitt (beräknat på 177 200 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Det låter som en film jag borde se. Eventuellt en bok jag borde läsa. Ofta när jag läser böcker/ser filmer så undrar jag vad som skulle ha hänt efteråt, hur livet gestaltar sig efter de traumatiska händelserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du ska försöka undvika misstaget jag gjorde. Läs boken först, sedan kan du se filmen :)

      Radera
  2. Boken var riktigt bra. Jag måste se filmen sen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag, som inte har läst boken, tycker filmen är väldigt bra :)

      Radera
  3. Jag skulle vilja se filmen, men å andra sidan så vill jag ju läsa boken. Och där är jag lite stelbent. Vill läsa den först...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde ju inte att jag ville läsa boken, eller jag ville spara lite tid... Förmodligen kommer jag att skaffa mig boken på något sätt. Läsa den vill jag nog göra nu, men det får dröja ett tag.

      Radera