torsdag 20 oktober 2016

Hett i hyllan #62

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

I maj 2013 dök nästa bok upp, väldigt oväntat.
Bokklubben vid livets slut av Will Schwalbe hade säkert varit läst betydligt tidigare om det inte hade varit så att min pappa dog ungefär ett halvår innan boken dök upp hos mig. Det kändes lite väl jobbigt att läsa den just då så den blev stående.

Nu har det gått nästan fyra år och jag tror jag har fått tillräcklig distans till det hela nu så kanske är det dags snart. Så här står det på baksidan:
"Vad är det du läser?" Det är frågan Will ställer till sin mamma, Mary Anne, när de sitter i väntrummet på cancermottagningen. Det är november 2007, kort efter att hon diagnosticerats med långt framskriden cancer.

Detta är den sanna historien om en son och hans mamma, och om den bokklubb som under hennes sista tid i livet för dem närmare varandra. I takt med att sjukdomen sprider sig läggs bok efter bok till läslistan, och i de personliga samtalen kring böckerna får Will och Mary Anne en möjlighet att återupptäcka sina liv och lära känna varandra på ett nytt sätt. I bokklubbens sfär är de inte längre den sjuka och den friska, utan en mamma och en son som tillsammans upptäcker nya världar.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

14 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att det slog så fel. Annars väcker den nyfikenhet hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är också lite nyfiken på den :)

      Radera
  2. Den dök upp hos mig också, och faktum är att av samma skäl som du så bestämde jag mig för att det inte var en bok för mig. Den ligger i skänka-bort-högen, men hittills har jag inte fått något napp. Jag kommer inte att läsa den.
    Deltar idag:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2016/10/20/hett-i-hyllan-16/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer att göra ett försök någon gång i framtiden. När vet jag inte riktigt, men jag tror jag vill läsa den.

      Radera
  3. Den är jag väldigt nyfiken på så det ska bli intressant att se vad du tycker om den när du väl hunnit läsa den. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-62.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den låter ju onekligen speciell. Risken är ju att den dryper av sentimentalitet och det gillar jag inte alls.

      Radera
  4. Det var en väldigt sympatisk och kärleksfull bok. Läs den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer, men det är så otroligt många böcker som ropar just nu :)

      Radera
  5. Baksidestexten väckte nyfikenhet och lockade till läsning, kände inte tidigare till boken. Skall starta upp den här nu: http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/10/hett-i-hyllan-7.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det görs på rätt sätt så kan det bli väldigt bra, men det är nog lätt att det blir för smörigt.

      Radera
  6. Den här har jag stående i bokhyllan. Den verkar så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är orolig för att den är för smörig :)

      Radera
  7. Jag hade lite för höga förväntningar när jag läste den. Dels blev jag lite besviken på bokdiskussionerna och dels har jag svårt att köpa att vissa människor verkligen är helt fantastiska och inte har någon mindre bra sida. Jag hade uppskattat någon form av svärta (förutom att det är tragiskt när någon är dödligt sjuk i cancer förstås). Men jag förstår att det inte passade in när boken faktiskt är en hyllning till författarens egen mor som verkar ha gjort mycket gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För höga förväntningar kommer nog inte att vara ett problem för mig, jag har nog inga alls :) Så... mamman är ett helgon? Jag har så otroligt svårt för ensidiga skildringar av karaktärer. Perfekta människor finns inte. Men nu blev jag faktiskt väldigt nyfiken på den :)

      Radera